search
Log In
15 votes
2,071 views
in Electrical 3,050 points 6 14 24

7 Answers

6 votes
Method statement tidak diberikan atau tidak dipantau semasa projek dijalankan...

Method statement hanya didalam kertas yang ditulis dan pelaksanaan kerja terbabit mungkin tidak seperti yang diperincikan didalam method statement yang telah diluluskan..
3 votes
Mungkin sebab sistem gantung siling T tak ikut spesifikasi kontrak . Sepatutnya " special hanging rods" digunakan tapi hanya dawai biasa (chicken wire) di pakai yang mana mudah terputus dalam jangka masa pendek.
23,840 points 32 79 152
15 votes

Pada saya, punca utama ialah :

  1. Ujian tensile tidak dilaksanakan kepada "hanger wire" (Spesifikasi JKR 2005 - Building).  
  2. Tidak menjalankan tensile test pada hanger rod & pull-out test pada top-fixing hanger (JKR20601-0181-09).
  3. Sekiranya hanger rod diikat pada purlin sebagaimana dalam 4.4.1 Purlin fixings JKR20601-0181-09, rekabentuk bagi purlin perlu diteliti semula, samada purlin hanya mengambil beban atap sahaja atau telah pun mengambil kira juga beban siling. Seterusnya ini boleh menyebabkan perubahan beban kepada top chord kekuda.

 

Specification for plasterboard ceiling system JKR20601-0181-09

1.2.7 Ceiling system -the components that together form a basis of a ceiling, including the grid members and suspension system. A ceiling system may be direct fixed or suspended.
 
1.2.7.1 Concealed ceiling system A ceiling lined with building board where the joints between the boards is flush finished such that the supporting suspension system is not visible.
 
1.2.7.2 Exposed grid ceiling system A ceiling with the soffit supporting grid members system is visible in two directions. Any purpose of access by personnel to the ceiling system is strictly prohibited.
 
2.4 CONCEALED CEILING SYSTEM
2.4.1 Suspension system
2.4.1.1 Hangers - shall not be taken as less than 5mm diameter galvanized mild steel suspension rods.
 
Ulasan 
Hanging rod perlu menjalani "tensile test", sebelum dibenarkan dipasang.
 
2.5 EXPOSED GRID CEILING SYSTEM
2.5.1 Suspension system
2.5.1.1 Hangers - shall not be less than 3mm diameter galvanized mild steel suspension rods.
 
Ulasan 
Hanging rod perlu menjalani "tensile test", sebelum dibenarkan dipasang.
 
4.11 INSPECTION OF INSTALLED CEILING
The ceiling shall be inspected and approved in accordance with the contract documents.
 
4.12 TESTING
The Contractor shall carry out in-situ Pull-out Tests for the top fixings of ceiling hangers. A minimum of 10% of the total quantity of the top fixings shall be tested at random to twice the design loadHowever, the design load shall not be taken as less than 3kN.
 
Ulasan
Pull-out test dijalankan minima pada 2x3kN = 6kN
Kriteria gagal bagi "pull-out test" tidak dinyatakan dalam spesifikasi.
 
Boleh rujuk Spesifikasi JKR20601-0181-09 : 
8,130 points 25 56 91
edited by
1

Ulasan:

Bagi shot-fired fasteners dikhuatiri akan deflect disebabkan terkena rebar atau aggregate.

 

0
penerangan yang amat jelas.
1
4.12  TESTING
The Contractor shall carry out in-situ Pull-out Tests for the top fixings of ceiling hangers. A minimum of 10% of the total quantity of the top fixings shall be tested at random to twice the design loadHowever, the design load shall not be taken as less than 3kN.
 
 
Ulasan
  1. Pull-out test dijalankan minima pada 2x3kN = 6kN sebagaimana kehendak spesifikasi terbaru. 
  • Mohon pihak CKASJ dapat menilai semula keperluan "the design load shall not be taken as less than 3kN (300kg)" kerana nilai design load ini pada saya agak besar, elok diserahkan kepada perekabentuk untuk menentukannya. Ditambah pula bagi pullout test dilaksana sehingga twice design load iaitu 6kN atau 600kg. 

 

  • Insitu pullout test hanya sesuai dibuat pada top fixing pada konkrit sahaja dan boleh dibuat di tapak.

 

  • Manakala pullout test bagi top fixing pada purlin sukar atau tidak praktikal untuk dilaksanakan di tapak. Ianya lebih sesuai dijalankan di makmal. 

 

   2. Kriteria gagal bagi "pull-out test" tidak dinyatakan dalam spesifikasi.

  • Mohon pihak CKASJ dapat menentukan kriteria gagal, untuk digunapakai dalam spesifikasi ini.
  • Contoh kriteria gagal yang digunakan oleh 
    Association of Interior Specialists & 
    Construction Fixings Association (United Kingdom)
    :
     
    • “The failure load is taken as the maximum load reached during the test OR the load at approximately 1mm movement in the case where a fixing pulls out of the base material.” 

0

Contoh kegagalan "top fixing" yang pernah berlaku di hospital di Malaysia tahun 2013.

5 votes
Diantara faktor-faktor yang boleh menyebabkan kejadian siling runtuh adalah seperti :

1) Pemasangan siling yang tidak mengikut spesifikasi.

2) Tiada pengawasan semasa kerja-kerja pemasangan siling.

3) Masalah integriti yang berlaku antara pihak-pihak tertentu.

4) Material yang disediakan tidak seperti yang dinyatakan di dalam kontrak.

5) Masalah teknikal lain seperti kebocoran sistem paip yang juga boleh menyebabkan siling runtuh.

6) Tiada penekanan terhadap aspek pengurusan aset dan fasiliti yang mana ianya sangat penting di dalam usaha untuk memelihara dan memanjangkan jangka hayat sesuatu aset.
22,370 points 22 83 142
4 votes
Tak faham lukisan ditapak
1,050 points 1 3 10
6 votes
Kakitangan pengawasan kurang komitmen  terhadap kerja dan tidak mematuhi kaedah pemasangan yang betul seperti disarankan dalam spesifikasi pembekal. Disamping itu, juruteknik yang mengawasi projek terlalu dibebankan dengan kerja-kerja pejabat yang tidak berkaitan dengan bidang tugas utama.
730 points 3 8 13
5 votes

Dan jangan lupa, perkara seperti gambar di bawah juga boleh menyebabkan siling runtuh. cool

 

4,990 points 5 27 43
0

smiley Disebabkan oleh seekor kucing. 

 

0
Panjang umur kucing jatuh dari tempat tinggi.
0
mana pulak datang kucing tu yer...nakal betol....hahahha
...