search
Log In
12 votes
730 views
Saya bertugas di Tribunal Tuntutan Pembeli Rumah, apabila pemeriksaan ke atas premis seringkali dilihat masalah keretakan pada plaster dinding selalunya menjadi isu utama kepada pembeli rumah yang mengatakan rumah mereka telah retak. Oleh itu saya hendak bertanya kaedah terbaik untuk menyelesaikan masalah ini?
in Civil 240 points 2 2 3

5 Answers

3 votes
 
Best answer
Keretakan pada plaster dinding mungkin disebabkan oleh beberapa faktor berikut:

1. Bahan yang digunakan tidak menepati spesifikasi;

2. Kualiti kerja tidak baik kerana dilaksanakan oleh pekerja yang tidak mahir; dan

3. Campuran simen dan pasir untuk plaster dinding tidak memenuhi spesifikasi.

Oleh itu bagi tujuan tuntutan pembeli rumah kepada tribunal sukacita ingin cadangkan agar sampel plaster di uji oleh SIRIM dan pengesahan di buat Jurutera Professional.

Sekian, terima kasih.
1,710 points 5 15 26
selected by
4 votes
Pelaksanaan sistem pembinaan secara IBS merupakan antara kaedah terbaik dalam menangani masalah ini. Precast component memberikan kemasan serta workmanship terbaik setakat ini.
890 points 3 5 9
7 votes
I think the most important thing here is to determine the cause of the cracks - are they due to any of the following:-

1. Movement of the structure ( foundation or the superstructure)  - this may be a major problem - we need to do a proper study and then only can we determine how to repair the cracks

2. Hairline cracks  on walls - this could be due to workmanship - most of the time  a good sealer will be a solution to close all the cracks . Sometimes a layer of fibremesh/ fibre wire mesh laid above the crack & replastering with materials available in the market which can be used for thin plastering and can be plastered on dry/old plastering can beused.

3. Larger cracks on walls may be due to poor bonding of the mortar between the bricks and sometimes between the bricks and the plaster - most of the time this is also related to poor workmanship. Cracks also can occur if the bricks are wrongly laid - pattern incorrect. This normally occurs at wall joints & corners. Depending on the seriousnes of the cracks, sometimes certain portion of the wall may need to be redone. The corners can also be repaired with rib-lath reinforcement & plastered normally.

4. Eventhough IBS components have been said to be a good solution to cracks, I beg to differ. Sometimes poor workmanship can also lead to cracks between the component IBS walls. Normally fibremesh can be used as explained in (3) above.

In conclusion, workmanship seems to be the root of most cracks in walls . So a good structural design and a good supervision during construction can reduce cracks tremendiousy.
7,620 points 12 29 53
0
Sangat setuju dengan komen tuan, biasanya semasa pemasangan dinding sesekat, penyeliaan akan menjadi longgar jika dibandingkan diperingkat pembinaan struktur. Ramai yang terlepas pandang  pemasangan bar pengikat antara tiang dan dinding bata serta keperluan untuk pengunaan dawai 'esmet' yang sepatutnya digunakan pada setiap empat lapisan tembok bata.

Untuk En mhdfadzil yang bertugas di tribunal, rasanya pemaju amat jarang sekali memantau kerja-kerja di tapak dan hanya berharap kepada COW perunding mereka yang biasanya hanya memantau kerja-kerja struktur. Berdasarkan pengalaman, memantau kerja-kerja senibina (pemasangan dinding sesekat dan kemasan) adalah lebih memenatkan berbanding menyelia kerja-kerja struktur.
2 votes
Utk mengatasi masaalah dari berulang elok kita rujuk pada Standard Specification for Building Works bawah Section J, Plastering, Paving and Tiling Works.
10,990 points 9 43 89
2 votes

Saya sokong kenyataan saudara Mohd Fadzil bin Hj Rasiman. Saya antara pembeli rumah yang membawa masalah keretakan pada plaster dinding ke TTPR (wlu pun sebahagian besar keretakan sebenarnya bkn lagi plaster sebaliknta struktur dinding yg poor workmanship). Bagi saudara Fadzil, memang kaedah terbaik perlu bagi memastikan tuntutan pembeli rumah dapat dinilai dengan sewajarnya.

11,620 points 15 39 77
...