search
Log In
15 votes
135 views
in Human Resource Management 4,400 points 12 37 51
retagged by
0
Diakui bahawa pegawai pengurusan & professional (khususnya dalam bidang kejuruteraan) perlu ada kemahiran dalam kerja-kerja korporat tanpa mengenepikan kemahiran dalam bidang teknikal. Tetapi penyelarasan kepada kompentensi pegawai teknikal perlu diwujudkan bagi mengelakkan pegawai teknikal tercicir dari segi segi pengalaman dan kemahiran dalam bidang teknikal yang berkaitan sekiranya berterusan melaksanakan kerja-kerja korporat.

3 Answers

6 votes
Mengikut pengalaman saya yang pernah berkhidmat di CPK dan terlibat dalam paperwork penempatan, maksimum adalah 2 tahun.
10,190 points 33 70 107
6 votes

salamz,

pada saya its not the tempoh 2 atau3 tahun itu yg sepatutnya jadi ukuran tampi it should be the competency gap. It can be 1, 2 atau 3 years(maximum) tampi competency gap tak berubah tak guner juga.

Seseorang pegawai maybe hanya 1 year di bah korporat, tetapi competency beliau adalah excellence maka its high time pindahkan dia ke teknikal plak.

Dengan cara ini, kita akan lebih fokus. Pulak sekarang JKR are embarking on CBHRM, maka keperluan kompetensi menjadi lebih perlu dan kritikal.

Dikhuatiri jika hanya berdasarkan number of years of service tampi pabila di check gap between standard position dan actual position tidak berubah, malahan makin teruk, maka de no of years tidak membawa apa apa erti.

للهمّ يسر و لا تعسر

 

cool

 

 

14,930 points 12 51 137
0
saya bersetuju dengan jawapan itu.
0
saya juga bersetuju,

 

Ada kes , didapati pegawai teknikal (pengurusan & professional) telah melaksanakan kerja korporat (atau bukan teknikal) melebihi 5 tahun, sebagai contoh 4 tahun ( di bahagian kader -tugas hakiki bukan bidang teknikal) dan setelah ditempatkan di cawangan baru (dalam JKR) , pengarah lebih cenderung menempatkan pegawai tersebut untuk melakukan kerja-kerja korporat memandangkan bidang tugas sebelum ini ada kaitan dengan kerja-kerja korporat..senario begini mungkin tidak menjadi masalah kepada pegawai yang telah lama berkhidmat, tetapi akan menjadi masalah kepada pegawai baru yang masih memerlukan pendedahan dalam kerja-kerja teknikal yang sememangnya mencabar.Masalahnya dimana? bila berlaku kenaikan pangkat kekompetenan pegawai tercicir dan apa yang dipelajari di universiti sudah tidak dapat dipraktikkan dalam tempoh 5tahun...sekiranya ada polisi dari CPK akan isu (berkhidmat dalam tempoh maksimum melakukan kerja-kerja korporat) mohon pandangan dan nasihat...
4 votes
Bagus juga setiap pegawai di tmptkan di Bhgn Korporat supaya dapat menghargai polisi yg di tetapkan jabatan..tapi seharusnya tidak terlalu lama di situ..ikut POLISI PENEMPATAN ok dah tu..
3,220 points 4 17 42
0
Saya setuju dengan pandangan ini. Peluang harus diberikan.
...