search
Log In
13 votes
55 views
Semasa saya menuju daripada jalan Kota Tinggi ke Johor (Hospital Sultan Ismail), saya tidak jumpa sebarang signboard hospital berkenaan, menyebabkan saya terlepas beberapa simpang untuk belok. Akhirnya saya jumpa jalan ke hospital tersebut dengan menggunapakai Google Map. Persoalannya, siapakah harus membuat penambahbaikan tersebut? agar tidak mengelirukan pengguna jalan raya? JKR atau projek hospital tersebut?
in Technical & Contract Admin 8,180 points 40 49 70

3 Answers

5 votes

Saya tertarik dengan persoalan tuan disebabkan saya juga pernah mengalami masalah yang sama sebelum ini. Carian saya lakukan untuk garis panduan papan tanda jalan raya di Johor Bahru dan saya dapati melalui garis panduan MBJB di pautan  http://www.youblisher.com/p/615870-Garis-Panduan-Pemasangan-Papan-Tanda/ yang menyatakan pihak bertanggungjawab tentang perkara ini.

34,220 points 16 58 148
4 votes
Bagi agensi kerajaan, pemasangan papan tanda tunjuk arah di jalan persekutuan/jalan negeri dibawah bidang kuasa JKR. Namun begitu, permohonan perlu dikemukakan oleh pihak yang berkenaan dan kos pemasangan adalah dibawah pemohon.
11,090 points 10 33 77
2 votes
Kalau jalan tu bawah kuasa JKR, boleh buat aduan terus pada JKR daerah di kawasan berkaitan. Biasanya, mereka akan ambil tindakan yang pantas untuk menambahbaik perkara tersebut.
19,830 points 15 50 128
...