search
Log In
15 votes
43 views
Adakah terdapat sebarang guideline untuk kiraan nisbah bagi mendapatkan jumlah kubikal toilet dalam rekabentuk bangunan?

Rujuk JKR Specification & MS:1184 hanya mention nisbah untuk WC squatting, sitting dan OKU sahaja.

Sekian.
in Technical & Contract Admin 220 points 1 2 3
1
Toilet merupakan satu ruang paling kritikal dalam kebanyakkan projek JKR, ada antaranya main tangkap muat dan ikut lebihan ruang yang ada, malah penekanan mengenai penggunaan jenis WC juga kurang diberikan perhatian mengikut sensitiviti pengguna, misalnya tandas untuk OKU. kebanykkannya mengulangi kesalahan basic mengenai kelengkapan OKU.

2 Answers

2 votes
Tuan boleh merujuk pada MS 1402: 2006 - Code of Practice For Sanitary System Buildings - Part 1: Design (First Revision). Rujuk Annex A
890 points 4 11
2 votes

Not sure if these could help, but you may use it as a basic reference, online calculator for toilet ;

https://www.building.govt.nz/building-code-compliance/g-services-and-facilities/g1-personal-hygiene/calculator-for-toilet-pan/toilet-calculator/

2,810 points 1 8 20
edited by
...