search
Log In
15 votes
63 views
Bagaimanakah langkah yang berkesan untuk mengatasi masalah litar pintas di rumah kediaman?
in Fixed Asset (Tak Alih) 11,340 points 7 10 17

3 Answers

4 votes
Selalu check kotak Fius
5,670 points 4 18 57
6 votes
litar pintas selalu nya berlaku akibat daripada kerosakan kabel pendawaian elektrik,untuk mengatasi masalah tersebut ialah dengan melakukan pemeriksaan terhadap pendawaian elektrik dengan melakukan pengujian penebatan bg setiap pendawaian yang berusia 5-10 tahun keatas..
400 points 1 4 7
0 votes
RCCB hendaklah diuji dengan menekan punat ujian setiap bulan. Pemutus litar hendaklah diperiksa dan diuji secara berkala oleh orang kompeten. Extension switch socket outlet (sso) hendaklah digunapakai yang terdapat stiker ST-SIRIM.

Banyak kejadian litar pintas berlaku disebabkan oleh peralatan elektrik dan extension sso yang dibeli tidak mendapat kelulusan Suruhanjaya Tenaga (tiada stiker ST-SIRIM). Kotak pemutus litar (consumer unit) yang berbunyi aneh, berbau hangit dan panas juga menjadi salah satu punca rumah kediaman terbakar disebabkan oleh litar pintas
12,060 points 11 24 85
...