search
Log In
11 votes
126 views
in Building 6,030 points 11 32 55

3 Answers

5 votes
 
Best answer
Some example of Green Technology in JKR projects which may not add high additional cost:

- Use of 'Green' gases in firefighting, air conditioning and refrigeration.

- Installation of high efficiency equipment

- Design-in efficient / low energy system

- Use of energy efficient materials
2,120 points 2 7 12
selected by
2 votes
Sekiranya pihak arkitek mempunyai ruang untuk menerapkan rekabentuk mesra alam bermula dari perancangan tapak dan bangunan dengan mengambil kira faktor pengcahayaan dalam bangunan, pengudaraaan dan lanskap, kita mungkin mengurangkan pergantungan kepada keperluan elektrikal dan mekanikal. Jika ditambah pula dengan Green Technology, kos penyelengaraan akan dapat dijimatkan.
34,180 points 16 57 148
3 votes
Kebanyakkan orang mengatakan bahawa penggunaan GREEN TECHNOLOGY merupakan satu teknologi yang memerlukan kos yang tinggi. Ianya merupakan 1 mitos, kerana penggunaan teknologi hijau boleh juga melibatkan atau diaplikasi di dalam projek secara pasif. Sebagai contoh, pengurangan atau meminimumkan "foot print (FT)" bangunan di dalam tapak binaan juga merupakan satu kaedah yang jarang difikirkan di dalam projek - projek baharu. Pengurangan FT akan mengurangkan peratusan kadar pencemaran karbon dan memaksimumkan kadar penyerapan dan penyimpanan air hujan di dalam tanah sehingga 80% yang mana kitaran air ini dapat digunakan untuk penyuburan lanskap di sekitar bangunan serta membantu penyerapan kadar pencemaran karbon ke dalam sistem tumbuhan. Bukankah ini merupakan satu mekanisma yang hampir sifar kosnya?
2,170 points 2 7 17
0
Pengurangan FT, bermakna bangunan lebih ke arah vertical dari horizontal ke?
0
Tuan Aidzil,

Rekabentuk bangunan lebih ke arah vertical, tetapi boleh kita boleh mengurangkan sentuhan permukaan bangunan kepada tanah secara horizontal dengan menggunakan rekabentuk on stilt, kerana objektif kita adalah untuk memaksimakan tanah kepada lanskap dan penyerapan aliran air hujan, ini membantu meningkatkan kembali water table di dalam tanah dan membantu kita ketika menghadapi musim kemarau.
0
Setuju harap apa yang disarankan dapat dilaksanakan oleh tuan.
...