search
Log In
8 votes
97 views
in Assets & Facilities Management 22,410 points 22 83 142

3 Answers

9 votes
En Meor,

Saya tidak bercadang untuk bercerita detail berkenaan BIM. Herewith, saya sertakan beberapa key attributes yang diperolehi daripada BIM antaranya;

1. robust geometry where objects are described by faithful and accurate that is measurable

2. Integrated information where the model holds all information in a single repository to ensure consistency, accuracy and accessibility of data

3. lifecycle support where the model definition supports data over the complete facility lifecycle from planning to demolition. For example, client requirements data such as room areas or environmental performance can be compared with as-designed, as-built or as performing data. This is a vital for FM.

For you info, lifecycle data,.... requirement, design, construction and operational information can be used in FM.

 

Just sharing knowledge.

 

Terimakasih
27,310 points 73 156 199
4 votes
Saya pernah hadir talk pasal BIM yang menceritakan tentang succes story BIM. Di negara dimana penggunaan BIM digunakan sebaik mungkin, BIM memberi manfaat kerana storage data/maklumat tentang bangunan/projek yang melibatkan BIM disimpan secara digital.

Kelebihannya maklumat lebih teratur, mudah dicari, mudah disusun, tidak memerlukan ruang simpanan yang besar seperti jkr sekarang yang menyimpan dalam bentuk hardcopy etc etc..

Pengurusan Aset/Fasiliti juga lebih teratur kerana maklumat mudah didapati, teratur dan lengkap. Ini kerana kelemahan sesuatu pengurusan adalah kekurangan maklumat.

Aset/fasiliti/sumber manusia yang mempunyai maklumat yang lengkap adalah lebih mudah diuruskan berbanding aset/fasiliti yang kurang maklumat. Begitu juga dengan sumber manusia yang kita kurang ade maklumat tentang mereka a.k.a. misteri.

Peace
1,890 points 2 13 26
3 votes
Faedah yang boleh diperolehi oleh pengurusan aset tidak terbatas melalui BIM. Walaubagaimanapun, penyediaan model BIM yang berintegriti perlu ditekankan.
34,200 points 16 57 148
...