search
Log In
11 votes
191 views
in Project Management 22,410 points 22 83 142

3 Answers

10 votes
En Meor,

What are the impact of BIM??

For me, BIM will forever change the way projects are designed, construct and operated for organisation like JKR. As traditional inefficiencies become things of the past, many current roles, tasks and responsibilities will become obsolete. Reward will always follow VALUE and current model for scope, risk and project delivery will change to adapt.

 

Thanks, wassalam
27,310 points 73 156 199
3 votes

BIM dapat meningkatkan keberkesanan komunikasi serta kefahaman rekabentuk di kalangan pengurus projek, pelanggan, perekabentuk, kontraktor, pasukan pembinaan  dll di sepanjang kitarhayat projek. Ini akan dapat meningkatkan efisiensi rekabentuk dari segi skop, kualiti, kos, kebolehbinaan, guna tenaga dan kemudah senggaraan. 

Jika JKR dapat mencapai tahap kematangan yang tinggi dalam pelaksanaan BIM, sudah tentu kita akan mendapat competitive advantage dalam memberikan perkhidmatan yg terbaik kepada pelanggan.

2,240 points 2 11 23
2 votes
Pada saya faedah yang paling berkesan untuk Pengurusan Projek adalah MAKLUMAT yang dijana melalui model. Bagaimana maklumat yang diperolehi diuruskan untuk projek,  ianya bergantung kepada polisi dan proses masing-masing. Yang penting INFORMASI di adalah betul dan mempunyai integriti.
34,200 points 16 57 148
...