search
Log In
10 votes
129 views

i) Tempoh masa setting time turapan jalan

ii) Bagi penyenggaraan di waktu siang

in Road 480 points 2 4 10

4 Answers

11 votes
Tuan,

Berpandukan kepada pengalaman saya dalam penyenggaraan jalan, bagi jalan "heavy traffic"seperti kawasan bandar utama rasanya belum ada kaedah yang boleh meminimumkan gangguan kepada lalulintas, jadi masa yang terbaik untuk melaksanakan turapan ialah pada waktu malam. Kalau ikut prosidur setting time selepas turapan ialah 24 Jam, tetapi bagi saya 4 Jam telah memadai. Tapi kebiasaannya, bila siap saja lay dan compact  premix (ACWC), selepas 30minit, kami terus buka laluan tersebut kerana keadaan kesesakan traffik yang kritikal walaupun kami telah laksanakan TMP dan telah war-warkan kepada umum sebelum kerja penyenggaraan dilaksanakan.

Cadangan saya, bagi penyenggaraan jalan yang "heavy traffic", kita boleh guna teknologi premix yang terkini seperti PMA, SMA atau premix dengan fibre untuk memanjangkan hayat jalan. Pada junction (termasuk pada persimpangan lampu isyarat), saya menggunakan paver block dan ianya amat berkesan.

Sekadar pengkongsian pengalaman.
27,230 points 72 155 199
2 votes
kalau jalan yang di senggara atau repair itu panjang, maka the best will be temporary road diversion. Once road diverted u need not worry about the tempoh, fllow sahaja the arahan teknik dan technical guide about the setting. Nak cepat used tack coat which is normally done.

kalau setakat localise here and there maka patch mix can do the trick.

tak kira waktu siang atau malam, temporary signanges and road markings, arrows must be good. kadang kadang pengguna jalan raya faham juga road kena temporary closed atau divert. Yang mereka marah signages tak cukup atau langsung tak de. Hebahan tidak di buat. no information, arrow yelek. Worst still even the temporary road diversion pun keadaan nya teruk, lubang sana sini.
14,870 points 12 50 137
4 votes
Tak ada cara lain...buat penyelenggaraan jalan tersebut waktu malam dan siap sepenuhnya waktu pagi sebelum trafik meningkat.
230 points 2
2 votes
Seperti yang telah disebut dan seperti yang kita perhatikan di sekitar kita adalah kerja di buat pada waktu malam dan pada pagi siangnya telah dibuka kepada semua pengguna lalulintas.
42,490 points 27 106 201
...