search
Log In
10 votes
218 views
in Road 8,110 points 25 56 91

2 Answers

11 votes

Ujian CBR yang harus dilakukan pada remoulded soil dalam makmal. Ujian insitu adalah disyorkan untuk tujuan rekabentuk. Spesimen harus disediakan dengan pemadatan statik seboleh mungkin dan jika sebaliknya dibolehkan dengan dynamic compaction.

Untuk rekabentuk jalan baru, sub-grade soil sample hendaklah dipadatkan pada OMC kepada proctor density apabila kesesuaian peralatan pemadatan yang digunakan dapat mencapai ketumpatan ini di tapak, melainkan soil dipadatkan kepada dry density dijangka akan dicapai di tapak. Dalam pembinaan baru, sampel ujian CBR perlu direndam dalam air selama empat hari sebelum ujian dilaksanakan.

 

Faktor yang mempengaruhi CBR

Faktor-faktor utama yang mempengaruhi CBR ialah soil texture, moisture and density.
Prosedur ujian yang digunakan sangat bergantung kepada jenis bahan yang diuji. Granular soils are not greatly affected by swelling during the soaking period, and therefore the surcharge weights are not to significant during this part of test. In contrast, claylike soils, which are greatly affected by swelling pressures, yield CBR values depending upon the weight of the surcharges used during the soaking period. Surcharge weights are extremely important during the penetration portion of the test for granular materials but not too significant for the fine grained soils.

27,230 points 72 155 199
2 votes
Li, secara teknikal, jalan dijangkakan boleh atau mampu bertahan sekiranya soak 4 hari, tapi kalau dah banjir jalan dah mendap berminggu malahan jalan pun dah runtuh, do we need CBR? jalan pun dah whooooooooooshhh hanyut di bawa arus. Jangan kan jalan, jambatan yg dipile tu pun boleh hilang depan mata.
14,870 points 12 50 137
...