search
Log In
8 votes
131 views

Adakah perlu tambah kedalaman pile atau tambah bilangan pile?

  1. Kalau tambah kedalaman pile, berapa dalam nak tambah?
  2. Kalau nak tambah bilangan pile, berapa banyak nak tambah?.

Mohon pencerahan.

in Geotechnical 8,110 points 25 56 91
edited by

2 Answers

5 votes
Untuk selesaikan masalah ini, perlu rujuk balik kepada perekabentuk geoteknik yang telah merekabentuk sistem cerucuk tersebut.  Samada nak tambah dalam dan/ atau bilangan pile adalah bergantung kepada keputusan ujian MLT & Tanah ( borelogs & probes).
23,630 points 31 76 151
3 votes

Tidak ada jawpan mudah bagi menjawab soalan tuan dan tiada straight forward answer.

Kena kaji kegagalan ujian MLT tu dulu. Friction pile agak complex kerana ia menerima kekuatan dari gabungan  friction dan juga end bearing(a portion). Rekabentuknya,SI dan borelog  nya perlu  di kaji secara mendalam.

Untuk soalan 1) berapa dalam nak tambah -

kena study bore log dan SI nya,. Normally min. requirement is pile length + 6m (continuos) embedment in rock. Nevertheless semak balik rekabentuk nya berapa pile length + rock yg diperlukan.

soalan 2) berapa banyak nak tambah?

Pile telah di rekabentuk lazimnya on F.O.S of 2. Therefore kalau kegagalannya tidak ketara(border line), normally kita downgrade the pile. Selalunya 2 pile to take the loads whereby originally its only 1 pile. It should be suffiecient.

However jawapan ini adalah secara on the surface, tanpa rekod MLT.

Berapa panjang nak tambah it all depends kekuatan tanah. Kalau tak jumpa rock maka panjang pile terpaksa di tambah untuk mendapatkan kesan frictionnya. Berapa panjang? Have to calculate dengan fromula yg lazimnya digunakan untuk menentukan panjang pile.

Lebih penting dari itu berdoa

(اللهم يسر و لا تعسر)

agar segala urusan kita dipermudahkan

cool

 

 

 

14,870 points 12 50 137
...