search
Log In
21 votes
127 views
Ini penting bagi memastikan jawapan yang diberi oleh ahli/user dinilai oleh CHAMPION/OWNER dan CHAMPION/OWNER akan memilih jawapan yang tepat atau CHAMPION/OWNER yang tersebut yang beri jawapan.
in Helpdesk 26,850 points
retagged by
0
Setuju... Sepatutnya ada perlantikan/ dinamakan " Subject Matter Expert " bagi setiap kategori untuk memberi komen/ nasihat/tunjukajar terhadap isu2/masalah2 yang di bangkitkan.

3 Answers

5 votes
 
Best answer
Setiap mekeluk dalam J Cop ini adalah champiang dalam ketegorinya sendiri. J Cop ini sendiri ditubuhkan adalah antara lain  untuk mendapat tonchet(tacit) knowledge.

One may be good in A but not in B, one may be good in C but not good in B.

Di idea of J Cop is that everybody boleh memberikan pandangan based on knowledge yang ada. Kalau di letak SME, saya rasa its a wee bit heavy untuk dia jawab soalan soalan yg bertimbun timbun banyak, worst still kalau he's existing job pun dah terlalu heavy.

Lagi satu kalau di lantik SME, then other ppl will only start questioning, kurang yang akan menjawab, knowing that SME on that topic dah dilantik.

Thus visi J Cop tidak akan 100% tercapai in the sense of to tap as much tacit knowledge as possible.
14,770 points
selected by
5 votes
Ada baik mereka SME dalam bidang berkaitan memberi jawapan agar yg lain dapat berkongsi ilmu. JCop is about knowledge sharing among us. We don't need to reinvent the wheels but surely some of us already did and we share that knowledge.
10,780 points
2 votes

Sebagai makluman, pihak pentadbir portal JCoP telah menyediakan laman Who's Who yang menyenaraikan senarai Moderator untuk bidang2 yang berkaitan. Laman tersebut boleh dirujuk di http://jcop.vms.my/whos-who/

36,820 points
...