search
Log In
23 votes
140 views

Value Engineering dilaksanakan oleh JKR/Jabatan Teknikal pada peringkat rekabentuk dan pembinaan  bagi memastikan rekabentuk dan pembinaan dioptimumkan agar menepati fungsi dan keperluan projek yang telah ditetapkan.

Soalnya, bilakah tempoh paling sesuai dilaksanakannya? Adakah pada peringkat rekabentuk 30%? 50%? ataupun 100%?

in Value Management 14,020 points 28 46 82

4 Answers

3 votes

Pandangan saya ia perlu dilaksanakan secepat mungkin agar segala rekabentuk dipastikan dari awal dapat menepati kehendak skop dan brif. 

33,150 points 15 51 137
0

Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat 

2 votes
VE perlu dijalankan di Peringkat Perancangan lagi iaitu semasa peringkat rekabentuk awalan dan sebelum rekabentuk dmuktamadkan (iaitu), sebelum rekebentuk terperinci dijalankan. Output dari Bengkel VE ini dapat digunakan oleh designers terutama Arkitek bagi menyediakan rekabentuk yang optimum dan mencapai kehendak pelanggan serta selari dengan peruntukan yang diterima.
9,490 points 25 58 108
0

Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat 

2 votes
VE patut dilaksanakan pada 25 peratus rekabentuk siap
190 points 2
0

Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat 

1 vote
VE adalah melibatkan kos bangunan. Apabila SOA telah dipersetujui oleh pihak pelanggan sepatutnya VE boleh diadakan bagi tujuan untuk lock GFA. supaya kos siling atau kos projek dapat dimuktamadkan.

untuk lock GFA tidak perlu sampai lukisan 100 scale Arkitek siap sepenuhnya. cukup dengan lukisan skametik yang penting mematuhi approved SOA.

Untuk projek Jalan, saya tiada ulasan.
1,140 points 2 8 15
0

Terima kasih atas perkongsian yang bermanfaat 

...