search
Log In
14 votes
40 views
in Scope Management 300 points 1 1 4

3 Answers

1 vote
Utk makluman yang bertanya, seperti yang dimaklum wakil EPU,status penyediaan garis panduan JSK sedang dalam proses utk dimasukkan dalam mesyuarat di peringkat JPPN yang dipengerusikan oleh Ketua Setiausaha Negara (KSN). Penerbitan garis panduan akan diwarkan melalui Pekeliling Khusus setelah kelulusan rasmi diterima daripada KSN.
1,850 points 3 13 20
1 vote

Terdapat kekhilafan dlm pertanyaan. Tajuk yg betul utk dokumen tersebut ialah Garis Panduan Standard dan Kos terbaru edisi 2015 dikeluarkan oleh EPU bukan JPPN. JPPN adalah jawatankuasa perancangan pembangunan negara. Untuk makluman, pembentangan dlm JPPN akan dibuat esok 10/9/2015. Satu pekeliling tentang penggunaannya akan dibuat selepas kelulusan JPPN dan dokumen tersebut juga akan dipaparkan dlm website EPU.

Antara pindaan yg dibuat ialah:

  1. pengurangan keluasan ruang bilik pejabat antara 11-20% mengikut kategori pegawai  
  2. kelulusan ruang aircond mengikut fungsi bilik 
  3. lift OKU utk bangunan melebihi 2 tingkat
560 points 4
0 votes

Garis Panduan dan Peraturan bagi Perancangan Bangunan  Edisi 2015 telah dikeluarkan oleh Pihak Unit Perancang Ekonomi (EPU) bagi  menggantikan garis panduan terdahulu yang dikenali sebagai Garis Panduan dan Peraturan bagi Perancangan Bangunan oleh Jawatankuasa Standard dan Kos (JSK) Edisi Tahun 2008. Maklumat mengenai garis panduan boleh dimuat turun melalui link dibawah.

Terima Kasih

20,510 points 37 76 165
...