search
Log In
34 votes
274 views

Seringkali dibangkitkan dalam mesyuarat bersama Kementerian Pelanggan berhubung kos yang meningkat sekiranya pelaksanaan projek diserahkan kepada JKR. Perkara ini perlu diberikan perhatian sebab telah menjadi perbualan, "Kalau projek diserahkan kepada JKR, mesti kos akan burst... " "Kos burst, mesti JKR yang laksana projek.." 

in Cost Management 670 points 4 8 13

8 Answers

15 votes
 
Best answer
Total Cost of the project has to take into account the following:-

1. Cost of Design

2.Cost of Construction

3. Cost of Supervision.

 

When any ministry (other than Works) tries to handle the project on their own, then they have to bear the consultant cost for the Design & Supervision Cost in addition to the Construction Cost.

Most of the time when the consultants design, they try to escalate the cost of construction because, their fee is based on the actual construction cost. There are times when the consultants try to impress by creating a low tender cost (as compared to JKR's Design) but finally the client end up paying more because variations come up as the project progresses due to incomplete design( then again additional fees to the consultant for design and supervision because of the extension of time that need to be given to the contractor)

Client tend to compare only the initial tender cost with JKR's tender cost- which may be lower, but not the final cost they have to bear to complete the job.

On the other hand, if JKR handles the project, the design generally has better specifications & standards and I believe that the design is more complete. There is no extra supervision cost (if directly supervised by JKR's staff) - then again leading to a lower total construction cost (items 1,2 & 3 above). If design is done in house- then there is no design cost- leading to an even lower total project cost.

I believe that JKR can prove it to the client that we are better & gain back their trust by providing a project team for each large project (so that the project is better managed). JKR's workforce should be more assigned to do the actual job than just to monitor (maybe we are having too many people monitoring than actually doing the job) - too many captains with only few rowers.

Then again JKR should concentrate and do the core business well - being technical expertise ourselves  - being the largest consultant to the government. When we loose this expertise, every ministry wants to do projects themselves and employ consultants to help them design & supervise
7,580 points 12 29 53
selected by
6 votes

isu ini subjektif......kena tgk kualiti yang diperolehi.....kadang-kadang bila isu di JKR digembar gemburkan dan isu di pelanggan ofis disilentkan

1,850 points 3 13 20
5 votes
Perlu dilihat secara keseluruhan.. ada juga projek Kementerian Pelanggan bermasalah dan telah disenyapkan. JKR NS pernah dihubungi PIBG beberapa sekolah dan Institusi Pendidikan di Seremban dan Nilai yang gagal mendapat CF setelah sepuluh tahun beroperasi kerana kegagalan PMC menyelesaikan masalah dengan PBT.

Adakalanya, bagi Kementerian Pelanggan akan membawa isu-isu tertentu pembinaan dalam kos penyelenggaraan dan ini akan 'menghilangkan' kos pembinaan.
33,450 points 16 57 146
7 votes
Bagi saya judgement kos meningkat tu kene ada asasnya.

Kalau ada perbandingan maka asas perbandingan itu kena ada.

Kos meningkat berdasarkan apa? Berapa kos yang dijadikan perbandingan dan siapa yang menyediakan kos yang dijadikan asas perbandingan tersebut.
1,890 points 2 13 26
0
saya setuju dengan pandangan tuan.
6 votes
Perlu ada data perbandingan kos dan spesifikasi baru boleh justify.
930 points 5 11 16
0
betul tuan. pihak pelanggan selalu minta justifikasi jkr untuk sebarang perubahan kos dan skop. apakata kita pula minta justifikasi dan data berhubung dakwaan mereka itu. barula profesional dan dakwaan berdasarkan fakta.
7 votes
I agree with Ir.Harjit, that when a client said   Cost of project implemented by JKR is high, the first thing that we should ask the client is for the factual evidence/details of project to compare that we are comparing apple to apple. check whether the built-up areas, specs, finishes and furniture  etcs are similar. We have to blow our own trumpet to say that most of our building design and specs are up to date . Our design too have catered for sustainable design and energy efficiency needs in line with our aspiration towards a Low Carbon Nation. Therefore paying a bit more for sustainability, care for the environment and quality products for current and future generations justified for the increase in project cost. ( within the budget of course).
3,400 points 4 23 27
5 votes
Perbandingan mesti 'apple to apple' dan jika ada kebenarannya JKR perlu ambil cabaran ini  dan convincing client bersama fakta yang projek JKR lebih tinggi berasas
3,340 points 3 14 46
4 votes

Saya kongsikan salah satu sebabnya.

Kebanyakkan kontraktor memaklumkan bahawa harga konkrit mix untuk projek yang diselia oleh JKR akan mahal dalam RM25 setiap meter padu konkrit mix. Ini berlaku kerana pihak pembekal konkrit mix contohnya seperti lafarge akan menggunakan cement content sebanyak 361kg untuk gred 25N/mm2 seperti di dalam spesifikasi JKR 344, 1989 untuk projek JKR berbanding normal mix untuk projek lain hanya 290kg simen sahaja digunakan untuk gred yang sama. Begitu juga untuk gred yang lain seperti gred 35N/mm2, untuk JKR mix, cement content yang digunakan adalah sebanyak 420kg berbanding normal mix hanya 350kg. 

Jika anggaran sekampit simen 50kg berharga RM17.50. Maka, untuk perbezaan simen 70kg akan menyumbangkan sebanyak RM24.50 kos tambahan bagi setiap meter padu.

Justeru itu, didapati setiap kali kontraktor masuk harga untuk projek JKR akan mahal dalam RM20 - RM25 bagi setiap meter padu konkrit. Dengan tak secara langsung pertambahan kos ini juga akan berbalik kepada kerajaan dan projek JKR amnya.

  

690 points 3 4 12
0
Saya tidak pasti mengapa saudara masih merujuk kepada spesifikasi yang lama. Kandungan simen pada bancuhan rekabentuk (designed mix) adalah berpandukan kepada Table 6A di dalam Spesisifikasi Piawai Bangunan 2015, dan ianya bergantung kepada maximum w/c ratio. Pada fikiran saya, pertambahan kos disebabkan kandungan simen tidak valid memandangkan pihak pengeluar konkrit membekal konkrit berpandukan kepada MS EN 2016 dan MS 523 Part 2 dan 3, ia itu bersamaan dengan rujukan spesifikasi JKR..
0
Terima kasih Ir Azudin atas perkongsian.
0
Tuan,

Terima kasih atas maklumbalas tuan di atas. Tetapi yang saya maksudkan adalah pihak plant seperti lafarge masih menggunakan cement content yang tinggi seperti yang saya nyatakan di atas walaupun mereka sedia maklum akan Spesifikasi Bangunan 2015 tersebut.  Saya tidak pasti kenapa pihak plant agak keberatan untuk mengubahsuai design mix tersebut dan ianya berlaku di lokasi plant yang berbeza di sekitar KL.  

Sehingga kini, kami masih menerima design mix khususnya daripada pihak lafarge yang masih menggunakan cement content sebanyak 420kg untuk gred 35N/mm2 .
...