search
Log In
18 votes
46 views
in Moveable Asset (Alih) 840 points 2 4 9

2 Answers

3 votes
Salam Tuan,

Mengikut MPAM, setiap aset perlu melalui proses pendafratan dan pelupusan mengikut tatacara yang ditetapkan. Walaubagaimanapon terdapat aset-aset lama yang diperolehi dan tidak dibuat pendaftaran terutama aset alih Jabatan. Berdasarkan pengamatan saya sebelum ini, pelupusan aset lama yang tidak didaftarkan dilupuskan terus tanpa perlu melalui tatacata pelupusan bergantung kepada pegawai Aset masing masing
20,460 points 37 76 162
3 votes
Cuma sebagai tambahan, sila pastikan benar-benar aset tersebut tidak berdaftar sebelum pelupusan tanpa tatacara yang sah. Berdasarkan pengalaman saya di Politeknik, terdapat juga aset yang ditafsirkan tidak berdaftar tetapi setelah disemak dengan teliti rupanya adalah aset berdaftar yang tidak ditanda terutama aset bernilai rendah dan aset yang mudah dialihkan seperti kerusi, meja, tong sampah dan sebagainya.

Tetapi jika benar-benar tidak berdaftar, terutama aset yang dibeli dengan lindung nilai seperti komputer yang sepatutnya diambil semula oleh kontraktor setelah habis projek namun atas dasar sudah tidak prakitikal bagi mereka mengambil semula aset tersebut dan menyerahkannya kepada JKR dan tidak didaftarkan sebagai sumbangan... maka ada baiknya dilupuskan dengan segera agar tidak menyukarkan kakitangan yang mungkin akan mengambil alih tugas mengawal aset tersebut..
33,170 points 15 56 142
...