Bagaimana ingin memanfaatkan BIM ( Building Information Modelling) dalam penyenggaraan fasiliti?

+15 votes
28 views
asked Oct 12, 2017 in BIM by alifshafiq13 (220 points)

3 Answers

+2 votes
answered Oct 16, 2017 by Muham Zaini Hamzah (28,760 points)

Berdasarkan pencerahan yang saya fahami semasa Seminar Pengurusan Fasiliti Sektor Awam 2017 yang di adalakan di Auditorium Sasana Kijang, Bank Negara Malaysia Kuala Lumpur pada 11 dan 12 September 2017, Brunsfield Group di Malaysia telah begitu advance atau sangat  terkehadapan dalam penggunaan BIM bermula dari peringkat perancangan sehinggalah kepengurusan fasiliti (penyelenggaraan) bagi bangunan-bangunan komersial dan kediaman yang mereka urus. Adalah diketahui, bangunan yang mereka bangunkan dan selenggara adalah jauh lebih kompleks dari bangunan sektor awam yang mana kos dan keuntungan menjadi keutamaan.

Pada pengamatan saya, ramai dikalangan pengurus fasiliti sektor awam pada ketika itu agak terkasima dengan pembentangan oleh wakil syarikat tersebut kerana pada ketika ini rasanya masih ada jurutera di Sektor Awam yang masih belum memahami konsep BIM dalam rekabentuk dan pembinaan bangunan dan apatah lagi penglibatan BIM dalam pengurusan fasiliti. 

Adalah amat baik jika pengalaman mereka (dalam negara sahaja) dapat dikongsi bersama dengan pengurus fasiliti sektor awam bagi manfaat bersama atau menghantar pengawai bagi latihan praktikal bagi membuka ruang dan lebih pemahaman dalam pengunaan BIM dalam pengurusan fasiliti.

+4 votes
answered Oct 18, 2017 by shnizam (5,100 points)

IMPROVED SPACE MANAGEMENT

By understanding the details of how space is used, facility professionals can reduce vacancy and ultimately achieve major reductions in real estate expenses. The room and area information in BIM models are the foundation for good space management.

STREAMLINED MAINTENANCE

The key challenge in developing a maintenance program is entering the product and asset information required for preventive maintenance. The information about building equipment stored in BIM models can eliminate months of effort to accurately populate maintenance systems.

EFFICIENT USE OF ENERGY

BIM can help facilitate the analysis and comparisons of various energy alternatives to help facility managers dramatically reduce environmental impacts and operating costs. By analyzing the costs and the savings of various facility improvements and building system retrofits, facility managers gain a tool to optimize building performance over the life of the building.

ECONOMICAL RETROFITS AND RENOVATIONS

A “living” BIM model provides an easier means of representing three-dimensional aspects of the building. Better information about existing conditions reduces the cost and complexity of building renovation and retrofit projects. By providing more accurate and dependable information to contractors, change orders resulting from “surprises” in as-built conditions can be greatly reduced.

ENHANCED LIFECYCLE MANAGEMENT

Some building design professionals are embedding data on life expectancy and replacement costs in BIM models, thereby helping an owner understand benefits of investing in materials and systems that may cost more initially but have a better payback over the life of the building. For example, using vinyl wall covering for interior wall finishes is more expensive than paint initially, but may result in reduced overall lifecycle costs since it is more durable. The lifecycle data is also very valuable for forecasting ongoing capital improvement costs.

https://fmsystems.com/blog/the-benefits-of-lifecycle-bim-for-facility-management/

0 votes
answered Mar 8 by FaizS (9,080 points)

AsSalam,

Bagi memanfaatkan model BIM yang telah dibangunkan, beberapa perkara perlu diambilkira semasa membangunkan model BIM:

Fasa Perancangan

Atribut maklumat yang diperlukan untuk digunakan semasa penyenggaraan fasiliti. Buat masa ini Unit BIM telah mengambilkira beberapa atribut maklumat (dengan bantuan BPPA) untuk kegunaan semasa penyenggaraan fasiliti iaitu maklumat daftar aset komponen (DAK) dan daftar premis aset (DPA). Ianya akan ditambahbaik dari semasa ke semasa.

Fasa Rekabentuk

Maklumat geometri dan bukan geometri (rekabentuk dan spesifikasi bahan) perlu dimasukkan (sehingga LOD 300) untuk tujuan tender.

Fasa Pembinaan

Mengemaskini maklumat geometri dan bukan geometri seperti jenama, kontraktor, supplier dsbnya di dalam model BIM.

Fasa Serahan

Melengkapkan maklumat aset (DAK) dan (DPA) di dalam model BIM tersebut.

Setelah maklumat lengkap, barulah model tersebut dipanggil sebagai As-built model. Lukisan siap bina juga boleh dijana melalui model tersebut.

Seterusnya model tersebut boleh digunakan oleh pihak yang terlibat dengan mendapatkan maklumat yang diperlukan untuk tujuan penyenggaraan fasiliti. Samada maklumat tersebut dijana melalui Schedule (yang terdapat dalam model) atau model tersebut digunakan terus ke dalam perisian FM.

Untuk pengetahuan tuan, Unit BIM masih lagi mengkaji sejauh mana keberkesanan model yang telah dibangunkan boleh dimanfaatkan dalam penyenggaraan fasiliti. Bagi menjawab soalan ini, saya mencadangkan agar JKR perlu melaksanakan Pilot Project untuk BIM di dalam penyenggaraan fasiliti. 

Bagi projek BIM diluar negara, banyak juga yang telah menggunakan model BIM di dalam FM. Beberapa perisian yang ada untuk menyokong BIM model, antaranya adalah ARCHIBUS dan AUTODESK BIM 360 OPS.

Tuan bolehlah pautan di bawah dengan memahami Facilities Manager's Role in a BIM project.

https://thebimhub.com/2018/03/08/facilities-managers-role-in-bim-project/#.WqE_uuhuZPY

...