search
Log In
13 votes
81 views

What if the contractor proceeds with the concreting works and compression test for the test cube passed after 28 days?

in Quality Management 43,480 points 103 180 306

2 Answers

7 votes
 
Best answer
Berpandukan kepada Spesifikasi Piawai Bangunan 2014, jika slump di tapak (ujian identiti) gagal, maka pada dasarnya batch concrete tersebut tidak boleh digunakan di tapak. Berpandukan kepada spesifikasi ini, pihak Kontraktor (Supplier) perlu melaksanakan ujian Conformity di tapak dan kriteria kelulusan adalah berlainan dari kriteria kelulusan ujian identiti. Semak keputusan slump ujian conformity dan dibandingkan dengan slump ujian identity. Sekiranya berbeza, kemungkinan besar bekalan konkrit yang dihantar ditapak telah tercemar.

Apabila ujian kiub pula lulus pada hari ke 28, ianya sepatutnya akan menimbukan keraguan ke atas campuran konkrit yang digunakan pada struktur. Ujian tambahan perlu dilaksanakan oleh SO utk mengesahkan kekuatan konkrit tersebut.
45,490 points 22 91 219
selected by
2 votes

PD/SO boleh meminta ujian Windsor Probe Test atau ujian-ujian lain dilaksanakan sekiranya ujian yang dilaksanakan meragukan untuk mengesahkan konkrit tersebut

2,210 points 3 18 37
edited by
...