search
Log In
7 votes
110 views
in Contract Administration 42,490 points 27 106 201

2 Answers

3 votes
Kegagalan pihak kontraktor maupun pihak perunding dalam menjalankan peranan dan tanggungjawab masing-masing adalah kegagalan menjalankan obligasi mereka mengikut kontrak yang telah ditandatangani.  Bagi kontrak kerja, kontraktor boleh diambil tindakan dengan mengeluarkan amaran terdahulu dan disusuli dengan tindakan yang sepatutnya selaras dengan Syarat-Syarat Kontrak.  Kemungkiran yang berlaku perlu dimaklumkan kepada kontraktor terlebih dahulu.

Bagi perkhidmatan perunding, tindakan boleh diambil selaras dengan Memorandum of Agreement yang telah ditandatangani.  Laporan hendaklah dibuat selaras dengan Manual Perolehan Perunding bil 2/2011 ia itu kepada Kementerian Kewangan dan juga kepada Pertubuhan Profesional i.e BEM, BQSM,LAM  dll.
2,540 points 3 13 39
2 votes

Terminate je ke dua duanya Pak Sheikh,

Dah kompom both gagal menjalankan peranan dan tanggung jawab kontrak kerja masing masing.

 

If not be prepared to answera LuV letter from pengurusan

"sila jawab dalam  masa 2 minggu kenapa tindakan tidak boleh di ambil terhadap anda?"

Of course mereka(the contractor and consultant) akan merayu, but that is a different issue altogether.

(note: jika kontraktor, berusaha bersungguh sungguh namun projek lewat juga atas sebab sebab tertentu yg munasabah,  contoh besi naik, simen naik, ini juga akan mengagalkan usaha kontraktor) Thus kalau dilantik kontraktor lain pun sama juga, coz masaalah ini goes across the board, tak kira siapa. Mungkin ada pertimbangan disitu.

(اللهمّ يسر و لا تعسر)

cool

 

 

 

14,870 points 12 50 137
...