search
Log In
9 votes
71 views
Sila beri justifikasi samada masih perlu atau tidak.
in Mechanical 330 points 2 2 4

2 Answers

3 votes
Apakah fungsi trap door ini? Sekiranya rekabentk motor lif pada masa kini tidak lagi memerlukan trap door ini, mengapa ianya harus dikekalkan.
45,490 points 22 91 219
2 votes
Tujuan utama trap door ialah ruang bagi memudahkan pemindahan komponen besar seperti 'traction motor/controller' dll. Rekabentuk bangunan sebelum ini hanya menyediakan akses ke 'motor room' menggunakan 'cat ladder'. Jadi laluan sempit, maka perlu tambahan trap door. Rekabentuk bangunan sekarang telah mengambil kira permasalahan ini, di mana laluan ke motor room disediakan staircase dan laluan yang mencukupi bagi mengangkat komponen besar. Oleh itu, keperluan trap door tidak mendesak. Sekiranya terdapat keperluan, ruang di bawah 'trap door' hendaklah dipastikan tiada halangan supaya 'fit for purpose'.
210 points 1 1 5
...