search
Log In
7 votes
182 views
Ada individu yang jenis mengambil peluang apabila bos tiada di pejabat, maka dia juga turut hilang. Bila dilihat dari sistem etass, ada rekod masuk dan rekod keluar. Cuti juga tidak berusik. Hal dosa pahala kita tidak mahu bangkitkan disini.

Mohon pencerahan/pendapat bagaimana kita sebagai rakan sekerja atau tindakan yang boleh diambil oleh pihak yang bertanggungjawab untuk memantau sekaligus mengatasi keadaan ini. Kalo sehari dua mungkin benda yang boleh dimaafkan kerana betul-betul ada hal, tapi kalo saban hari sakit mata juga.

#kenahusnuzonsetiapmasakatanya
in Human Resource Management 300 points 2 6

4 Answers

8 votes
 
Best answer

Antara langkah awal yang boleh diambil :

  1. Ketua Unit/Bahagian bertanggungjawab mengeluarkan surat arahan kepada pegawai berkenaan supaya berjumpa Pegawai AKRAB Jabatan/Pegawai Psikologi Jabatan di peringkat awal.
  2. Mengesyorkan memasang sistem pemantauan kamera litar tertutup CCTV atau mini kamera (tempat tersembunyi) di setiap bahagian terlibat untuk merakamkan pergerakan pegawai keluar masuk (sebagai bahan bukti) untuk penyediaan laporan ketiadaan pegawai di tempat kerja kepada ketua unit/bahagian yang terlibat untuk tindakan selanjutnya.
  3. Mengesyorkan supaya pegawai berkenaan ditukarkan ke jabatan lain sebelum sikap pegawai berkenaan bertambah buruk.
  4. Mengesyorkan menggunapakai Borang Keluar Pejabat mengikut kehendak Perintah Am 5 Bab G untuk kebenaran meninggalkan pejabat tidak kurang dari 4 jam pada hari berkenaan.
17,160 points 26 61 120
selected by
6 votes

Peringatan yang baik untuk semua penjawat awam. Info lanjut boleh dirujuk @ Perintah Am Bab D.

38,720 points 30 74 143
4 votes
Isu ini bukanlah sesuatu yang baru, malah ianya akan terus berlaku walaupon  jika kita terus mengamalkan konsep hukuman dan tindakan tatatertib, bukan menidakkan tentang pekeliling yang telah dikeluarkan tetapi bagaimana kita bertindakbalas dalam isu ini.

Umum tahu mengenai tatatertib dan hukuman-hukuman yang telah digubal dan disediakan, namun mengapa masih berlaku? isu pokoknya adalah mengenai MODAL INSAN yang kita sedang lahirkan. Kita mungkin lupa dan leka untuk mengejar core Bisnes JKR. kita sibuk untuk memenuhi kehendak dan tanggungjawab koprat kita, namun kita telah abaikan tanggungjawab melahirkan Modal Insan yang berkualiti dan berdaya saing dari aspek disiplin dan tanggungjawab.

Sebenarnya kita tidaklah 100% mengabaikan perkara Modal insan ini, namun, keutamaanya itu sahaja yang kita selalu belakangkan dan kemudiankan. kita lebih fokus kepada menyiapkan sesuatu projek, menghasilkan sebanyak mungkin output yang bertepatan dengan Core Busness JKR. sehingga kita mengetepikan masalah/virus dalaman yang sedang berlaku. Buktinya, kita sudah ada Unit Psikologi dan AKRAB.

Sebenarnya, jika semua pihak, meletakkan pembangunan modal insan itu sama penting dalam  Core Bisness kita, inshaALLAH, kita akan seiring dan menjadi Jabatan yang Unggul dari pelbagai aspek.

Percaya atau tidak? ada di antara Ketua Jabatan, atau Ketua Bahagian yang kurang berminat untuk kakitangannya melibatkan diri dengan aktiviti atau program kerohanian dan motivasi? program-program AKRAB? malah menganggap ianya sesuatu yang membuang masa. Bagi mereka? projek lebih penting untuk disiapkan. Projek ada SKALA yang perlu dipatuhi dan ada date linenya. Tidak menyalahkan Ketua Bahagian atau Ketua Unit sahaja, malah kakitangan JKR itu sendiri juga disemai dan diasuh dengan mentaliti sedemikian, banyak kerja perlu disiapkan, kursus dan motivasi ini hanya buang masa. Tiada Markah yang banyak mempengaruhi SKT mereka.

Walaupun sudah banyak majlis Ilmu dan program yang telah dilaksanakan oleh AKRAB dan BPSM, namun penglibatan dari semua kakitangan masih kurang memberangsangkan, malah penganjuran program-program melibatkan AKRAB dan BPSM ini hanya dilihat seolah-oleh tidak memberikan faedah kepada Jabatan. Ini yang telah kita silap.
Memetik ucapan yang disampaikan Oleh Ketua Pengarah Kerja Raya, Ybhg. Dato' Ir. Dr. Meor Abdul Aziz Bin Haji Osman pada Majlis Hari Terbuka Akrab JKR pada 24 Julai 2019 yang lalu, beliau menyatakan agar peranan AKRAB dapat dioptimumkan, supaya mampu menjadi nadi dalam pengurusan modal insan yang cemerlang dan menjadi pendorong kepada penjawat awam untuk lebih efektif dan cemerlang. Ini membuktikan bahawa Ybhgia. Dato KPKR sendiri mahu penekanan kepada Modal Insan ini diberikan kerjasama oleh semua pihak.

Andai semua pihak faham dan memberikan sokongan penuh akan kewujudan AKRAB dan program-program yang dijalankan, barulah kita akan dapat menanggani isu - isu sebegini dengan lebih berkesan.
48,890 points 9 18 55
2
Sangat Setuju dgn Tuan Ismail
5 votes
Ketua perlu mengambil tindakan untuk memaklumkan kepada pelaku bahawa, beliau sedang diperhatikan.

Tindakan yang harusdijalankan oleh ketua perlulah secara berperingkat bagi tujuan pemberitahuan, nasihat, pengawasan, nasihat secara psikologi dan seterusnya tindakan disiplin.

i. Ketua perlu memanggil pelaku secara peribadi hasil dari pelaporan secara lisan dari rakan sekerja. Ini adalah bertujuan utk memaklumkan bahawa ketua tahu akan kegiatan pelaku dan memberi nasihat dan amaran untuk tidak mengulangi.

ii. Ketua harus menjalankan monitoring dengan bantuan rakan sekerja pelaku. Sekiranya ianya masih berulang, Keta harus memberikan amaran kedua dan membawa pelaku untuk hadir sesi nasihat/ kaunseling oleh rakan AKRAB.

Sekiranya masih tidak berhasil, ianya perlu dibawa ke peringkat kaunseling peringkat Jabatan/Kementerian.

ii. Kalau masih juga tidak berubah, Ketua harus memulakan untuk mengambil tidakan disiplin sejajar dengan Perintah Am Bab D.
44,460 points 22 86 209
...