search
Log In
9 votes
39 views
in Stakeholders Management 4,290 points 8 49 63

2 Answers

3 votes
Biasanya NGO alam sekitar adalah NGO yang agak aktif memperjuangkan kepentingan alam sekitar dan keselesaan kepada penduduk setempat. Kadangkala NGO-NGO ini akan memperjuangkan isu alam sekitar ini sehingga projek JKR terpaksa di berhentikan oleh Jabatan Alam Sekitar dan tidak dapat diteruskan selagi kajian alam sekitar tidak dibuat dan diluluskan. Ada juga projek yang terpaksa di batalkan kerana aduan dan tekanan berterusan dari NGO-NGO ini. Oleh itu, JKR perlu mengenalpasti projek yang akan memberi kesan kepada alam sekitar lebih awal agar projek yang telah direkabentuk dan ditender tidak akan dilaksanakan atau pembinaan terpaksa dihentikan dikemudian nanti.

NGO sebagai stakeholder luaran seperti juga pihak media perlu dikenalpasti dan dibawa berbincang untuk mengetahui sejauhmana atau apa sebenarnya yang dimahukan oleh NGO ini.
42,490 points 27 106 201
edited by
3 votes

COMMUNICATION IS A GREAT TOOL. Adakan perjumpaan dengan penduduk dan NGO berkaitan untuk menerangkan perlaksanaan projek tersebut.

Penduduk sekeliling dan NGO yang memperjuangkan kepentingan penduduk adalah stakeholders to a project because the project can affect them. They can either decide to play their part in making the project a success or making it a failure.

Involving them in the project and making them better understand of what is going on selalunya akan membuatkan NGO dan penduduk sekeliling lebih memahami keadaan dan selalunya, when you involve the stakeholders, you make them feel like they are a part of the project (sense of ownership), they will be more understanding and tolerant of the situation.

Living them in the dark will only make them angry and angry people will usually complain. A knowledge of what is going on around their area will make them more receptive of the project and will complain less.     

Assure them that JKR will constantly monitor the level of pencemaran.

Pastikan there is a provision in the contract untuk mengadakan EMP disepanjang tempoh kontrak dan kajian alam sekitar dibuat diperingkat awal pelaksanaan projek.

10,580 points 9 40 73
...