search
Log In
7 votes
135 views
in Stakeholders Management 4,300 points 8 50 63

2 Answers

4 votes
Dalam PBT ada One Stop Center(OSC). Apabila bermesyuarat, JKR perlu memaklumkan dalam mesyuarat OSC tersebut bahawa Developer yang ingin membangunkan sesuatu kawasan di mana airnya akan masuk ke longkan JKR maka mereka perlu bertanggung jawab ke atas design volume air tersebut dan bertanggungjawab membesarkan longkang(at their own cost).

Kalau tidak dapat kerjasam maka jangan luluskan permohonan mereka. Sebagaimana Tuan sedia maklum, PBT akan menghantar permohonan kepada JKR permohonan developer untuk kerja Tanah, jalan dan perparitan. Maka di peringkat itu JKR perlu main peranan, jika tak berpuas hati dengan komitment developer maka reject cadangan developer tersebut sehingga lah ianya fulfill requirement JKR.
14,870 points 12 50 137
0
Pada pendapat saya, longkang-longkang jalan jkr hanya tampung 'surface water runoff'. Pemaju sepatut mengalirkan limpahan air catchment ke stormwater terdekat ataupun saliran semula jadi (natural water flow) terdekat (bawah seliaan JPS)
2 votes
Bagi projek2 bangunan, perlu di adakan/ di bina " on site detention " (OSD) atau " retention pond ", yang akan berfungsi untuk simpan/tahan sementara air berlebihan masa hujan lebat . Keperluan ini ada dalam " MASMA" ( Manual Saliran ) JPS.
23,630 points 31 76 151
...