search
Log In
11 votes
625 views
in Electrical 6,520 points 20 53 80
retagged by

2 Answers

2 votes
Sistem pembumian yang lazim digunakan di Malaysia adalah sistem TT (Tera Tera). dan sistem pembumian ini ada digunakan untuk mengalirkan sebarang kebocoran arus ke bumi dengan seberapa cepat tertakluk kepada nilai rintangan kepada sistem tersebut unrtuk melindungi pengguna daripada terkena renjatan elektrik.
1,990 points 2 7 19
5 votes
Arus Elektrik bergerak dan akan mencari jalan yang paling pantas untuk dilalui. Dengan kata lain, Arus akan begerak dan mencari laluan yang mempunyai rintangan yang paling rendah.

Sistem Pembumian akan dilakukan pada pemasangan dan peralatan elektrik bertujuan bagi mengesan kebocoran arus dan mengalirkan arus tersebut terus ke bumi untuk keselamatan manuasia.

Arus ulang-alik bergerak melalui "LIFE" dan akan berpatah balik melalui "NEUTRAL" ELCB digunakan sebagai indikator kadar arus melalui "LIFE" dan "NUETRAL" mestilah sama... Sekiranya Arus tersebut melalui bumi jika terdapat "leakage Current", ELCB dapat dimaklumkan mengenai permasalahan pendawaian tersebut dan membuat tindakan "TRIP" sekiranya arus masuk (LIFE) dan keluar (KELUAR) tidak sama.

Sekiranya perkakasan tersebut tidak dibumikan, jika terdapat kebocoran arus, litar tersebut masih berfungsi dan boleh membahayakan pengguna jika tersentuh barangan tersebut.
20,510 points 37 76 165
...