search
Log In
12 votes
159 views
in Stakeholders Management 470 points 3 5 7
retagged by

3 Answers

6 votes
Saya sangat bersetuju, buat masa ini JKR hanya menggunakan akta sediada dan semuanya adalah milik Kementerian/Agensi lain. Keadaan ini sangat menyedihkan dan akibatnya banyak perkara salah/melanggar undang-undang yang dibuat oleh kontraktor/perunding tidak dapat diperbaiki dan diambil tindakan oleh JKR.

Sepatutnya perkara ini telah lama dibuat kerana sebagai satu-satunya jabatan teknikal terbesar di Malaysia, JKR harus mampu membuat keputusan teknikal yang sepadan dengan peranannya.
4,460 points 5 22 35
1 vote
Setuju.

Setakat ini sebagai agensi pelaksana JKR selalu menjadi pihak atau badan yang akan dipersalahkan atau diperkatakan dalam forum atau mana-mana mesyuarat akibat banyak projek yang lewat disiapkan dan jika siap pun kualaiti masih dipertikaikan dan tidak memuaskan hati pihak pelanggan yang banyak. Kontraktor pun setakat dimarahi atau untuk diambil tindakan seperti dikenakan denda atau akan dilapor kepada Kementerian Kewangan dan CIDB juga PKK masih tidak ambil endah sangat. Ini juga berlaku kepada perunding kerana tiada tindakan ke atas mereka. Makanya perlulah kepada perkara seperti ini.
42,490 points 27 106 201
6 votes

JKR might be refered to or known by many as the Agensi Pelaksana, but in actual fact, JKR bukan semata-mata hanya bertindak sebagai Agensi Pelaksana, tetapi JKR juga merupakan ahli Panel Central Agency yang bertindak sebagai Penasihat Teknikal dalam mesyuarat dan Jawatankuasa Pemeriksaan Bajet kendalian EPU, ICU dan lain-lain JKuasa yang memerlukan nasihat & pandangan teknikal.

We are also a member of the Tender Board (Lembaga Perolehan) of almost all, if not all the governemnt agencies. Our advice and opinion are highly recognised and respected at such committees.  

We sometimes have to wear two hats when attending such meetings - sebagai Agensi Pelaksana & Badan Kawal Selia (Regulatory Body). 

Maybe what we need to do is to have more awareness programs to inform the public and the staff of JKR that we are not just implementing projects, but we are also a regulatory agency that is involved in enforcing standards and safety, and to oversee the use and implementation of public goods/projects.

Our roles need to be further refined, defined, and made known so that there is no misconception and misunderstanding of JKR's roles and responsibilities, existence and relevance.     

10,580 points 9 40 73
...