search
Log In
12 votes
99 views
in Project Management 7,290 points 15 33 66

3 Answers

3 votes
 
Best answer
SPP Bil 1 Tahun 2012 http://www.treasury.gov.my/pekeliling/spp/spp012012.pdf  telah menyenaraikan beberapa perkara yang menyebabkan kelewatan kepada penutupan akaun kontrak kerja di agensi kerajaan iaitu:-

  1. Kelewatan penilaian kos muktamad perubahan kerja dan kelulusan Pelarasan Harga Kontrak
  2. Kontraktor/ perunding lewat mengemukakan dokumen sokongan yang lengkap dan terperinci
  3. Tempoh mencapai persetujuan antara kontraktor dan Pegawai Penguasa/ Pengarah Projek (P.P) terhadap kadar harga, kuantiti, speksifikasi dan sebagainya yang agak panjang.
  4. Kelemahan P.P dalam melaksanakan tanggungjawabnya.

 

Rujuk AP KPKR Bil.14/2012 untuk panduan terbaru prosedur penutupan akaun. 

Terima kasih. smiley

1,080 points 3 11 19
selected by
7 votes
Antara punca-punca yang sering terjadi ialah ketidaklengkapan rekod-rekod kerja yang telah terlaksana oleh kontraktor seperti pengukuran semula kuantiti sementara, kerja dalam kategori Wang Peruntukan Sementara, dan juga beberapa perubahan kerja pada penghujung projek.
2,780 points 7 13 22
0
Rekod rekod kerja tidak lengkap antaranya kerana banyak kerja-kerja yg dibuat tidak direkod dan diukur sebaik disiapkan....kerja bertangguh atau kurang kemahiran.
4 votes
APK & PHK yang lambat diluluskan.
690 points 1 2 10
...