search
Log In
16 votes
142 views
in Human Resource Management 2,240 points 2 11 23

4 Answers

5 votes
untuk meningkatkan efisiensi dan keberkesanan pengurusan sumber manusia, secara asasnya JKR perlu melihat kembali apakah core business organisasi dan seterusnya menyesuaikan dasar/polisi pengurusan sumber manusia kepada core business yang dimaksudkan. memandangkan sebahagian besar kerja yang dilaksanakan di JKR HQ adalah project-based, sewajarnya polisi pengurusan sumber manusia JKR juga mengambilkira komponen projek dalam penempatan kakitangan.

semua kakitangan JKR tahu projek adalah bersifat sementara atau mempunyai tempoh siap akan tetapi dasar/polisi sumber manusia di JKR yang rigid dan tidak fleksibel tidak membolehkan kakitangan yang ada dimanfaatkan sepenuhnya. sekiranya JKR mempunyai bisnes teras yang melibatkan kerja-kerja operational seperti di jabatan/agensi bukan teknikal, pengurusan sumber manusia adalah mudah kerana kuantiti kerja yang perlu dilaksanakan tidak berubah dengan banyak dari tahun ke tahun. akan tetapi dasar seperti ini tidak sesuai digunapakai dalam organisasi yang berteraskan projek seperti JKR.

kita perlu sedar projek fizikal negara datang secara bermusim mengikut keadaan ekonomi semasa, oleh demikian cara kita menempatkan kakitangan perlu fleksibel bagi mengelakkan pembaziran atau lebih teruk lagi pejabat yang banyak kerja tidak mempunyai kakitangan yang cukup tetapi pejabat yang kurang beban kerja mempunyai kakitangan yang ramai. malah keperluan sumber manusia juga berubah mengikut fasa yang sedang dilalui oleh projek. untuk itu, dasar/polisi sumber manusia sedia ada perlu dikaji semula dan diterapkan komponen keperluan projek. jika tidak, masalah pegawai ditukarkan apabila projek berada di peringkat yang kritikal akan terus berlaku. ini secara tidak langsung akan mengganggu perjalanan projek.
7,470 points 12 38 62
6 votes

Maybe we need to relook  back at how we were operating some 20 years ago and compare how we are doing things now, dimana sense of ownership pada masa tu lebih menebal pada setiap individu dalam melaksanakan projek, berbanding dengan sekarang dimana ramai yang lebih bertindak secara solo atau in silo.

I am not saying that we should go backwards in the way we do things but there were a lot of good things being done during those times that we could emulate tetapi dengan penambahbaikan mengikut peredaran masa dan menggunakan teknoloji terkini.

Kajian semula keatas pengagihan kakitangan supaya lebih seimbang dengan tugas dan projek yang dikendalikan mungkin akan dapat memberi gambaran lebih jelas tindakan seterusnya yang harus diambil supaya penggunaan sumber manusia akan dapat ditingkatkan ketahap yang lebih efisyen.

We need to keep reminding ourselves that our core business is Project Delivery and thus, it should be our number 1 priority in making sure that projects get delivered on time, within the stipulated cost and quality expected.   

10,740 points 10 42 73
3 votes
Bilangan kakitangan yang optima adalah penting bagi meningkatkan efisiensi penggunaan sumber dalam sesuatu projek yang secara langsung akan meningkat prestasi sesuatu projek. Dahulunya seseorang pegawai akan bertanggungjawab lebih dari 4 projek dalam sesuatu masa dan kadangkala semua projek yang bernilai ratusan juta ringgit.

Nampaknya selepas berlaku beberapa kegagalan beberapa projek adalah didapati pihak pengurusan telah menambah dan memantapkan pasukan barulah projek dapat disiapkan dengan jayanya walaupun tidak memuaskan pihak pelanggan.

Prestasi projek adalah tidak seratus peratus terletak ke atas kontraktor dan perunding sahaja walaupun dari segi praktikal kontraktorlah yang menjalankan kerja-kerja projek tetapi JKR juga ada peranan perlu dimainkan bagi menyumbang atas kemajuan projek. Sebagai contoh projek pasukan projek Kanser Negara telah dari awal lagi telah membayangkan bahawa tiada EOT akan dipertimbangkan jika projek mengalami kelewatan maka pihak kontraktor telah dari awal lagi akan memastikan projek mesti mengikut jadual perancangan dan tidak boleh lewat sikit pun bagi mencapai sasaran kemajuan siap projek.
42,830 points 28 107 208
2 votes
Dengan Mengaplikasi Salah Satu dari 9 Knowledge Area iaitu Human Resource Management dan setiap tahap level  Pengurus Projek seperti RPD, RPM dan QPP perlu memainkan peranan masing-masing di dalam menganalisa, merancang dan melaksanakan Pengurusan Sumber Manusia yang baik berdasarkan elemen-eleman di bawah Pengurusan Sumber seperti Lead a project team, contirubute to development dan lain-lain elemen lain.
9,530 points 25 58 109
...