search
Log In
9 votes
230 views
in Geotechnical 8,120 points 25 56 91
0
Saya pun pernah dimaklumkan bahawa nilai PDA adalah lebih rendah di dalam satu kursus. Saya juga ingin menambah soalan jika ada projek yang tidak mempunyai kawasan utk melaksanakan MLT bagaimana kita nak memastikan bahawa bacaan PDA boleh diterima pakai? Adakah perlu kita kurangkan nilai bacaan (acceptance) 30%  lebih rendah?
0

Setiap tapak mempunyai ciri tanah berbeza, nilai PDA berkemungkinan lebih rendah 30%, dan mungkin juga 20% dan mungkin juga 10%. Oleh yang demikian adalah lebih baik correlation PDA dan MLT dapat dihasilkan.

 

Saya berkesempatan membuat PDA dan MLT pada lokasi yang sama dan ingin berkongsi maklumat. Pandangan saya, nilai PDA 30% lebih rendah berdasarkan pengalaman saya di tiga tempat yang berasingan yang dibuat PDA vs MLT. Mungkin terdapat perbezaan dengan pengalaman di tempat-tempat lain.  

 

Jika nilai PDA diambil lebih rendah i.e 30%, kos cerucuk akan bertambah. Sekiranya terus menggunakan nilai ujian PDA tersebut (tanpa pengurangan), isu geotechnical capacity cerucuk diragui, terutamanya friction pile (pile to length).

 

Jika tiada kawasan untuk melaksanakan MLT, tiada correlation dengan PDA dapat dibuat. Didalam hal ini boleh rujuk semula kepada perekabentuk untuk membuat judgement, dengan menilai semula borelog (soil investigation). Sekira tiada borelog, sukar untuk perekabentuk untuk mengulas.  

 

 

2 Answers

3 votes
PDA tak boleh bagi value yang tepat. Kita boleh buat PDA pd lokasi yang sama buat MLT jadi satu corelation dapat dicapai. Proses ni pun tak begitu tepat sebab kita tak tau kemampuan sebenar MLT kerana kita test MLT kpd 2X Working Load. Kemungkinan pile tersebut dapat menampung lebeh dari 2X WL. Kalau ada peluang buat PDA pada lokasi MLT yang gagal dapat memberi corelation yang lebeh baik atau buat PDA pada jackin pile dimana kita lebeh awal tau lebeh kurang beban yg boleh digalas oleh pile tersebut.
10,970 points 9 43 89
2 votes

Terdapat studies berkaitan korelasi antara PDA dan MLT, antaranya boleh dibaca di bawah:

http://www.ejge.com/2012/Ppr12.156alr.pdf

"This paper discusses the reliability of dynamic tests by comparing the results of dynamic and static tests on piles from the same site. The following conclusions can be drawn. 

  1. The load settlement behaviour of piles show good agreement with the static load test when the test load is low. When the test load increase, the dynamic load test may underestimate the settlement. 
  2. Dynamic load test could play an important role for predicting the pile capacity and pile integrity provided proper care should be taken in comparison. 
  3. Dynamic load test could be cost effective and also less time consuming for larger diameter bored pile as compare to static load test. 
  4. From the present study, it is suggested that dynamic test should be calibrated by at least one static load test for a given project."

http://www.ejge.com/2013/Ppr2013.330alr.pdf

The load-settlement behaviors for dynamic and static load tests were compared for the three case studies of the residential tower buildings complex project. This shows a reasonable agreement between the two test results. But generally the dynamic load test slightly overestimates the settlement. It can be concluded that the dynamic load pile test can be used for predicting pile capacity and pile integrity under proper care and it should be calibrated by at least one static test. All results of static and dynamic load tests indicate very conservative pile design as the (settlement/pile diameter) ratios are less than 1% for all piles. Therefore, it is strongly recommended to optimize the pile design for projects by determining the actual ultimate pile capacity, which may need to conduct pile test to failure or near to failure. The dynamic pile test is very useful for such tests as it is a simple quality control test offering a considerable savings of time and cost and requires less space.

In short, PDA test adalah satu method yang boleh dipercayai dan perlu dikalibrasi dengan sekurang-kurangnya satu MLT. Terpulang kepada pegawai penyelia tapak untuk mengambil nilai lebih rendah tapi pastikan segala judgment yang dibuat ada justification yang bagus. 

640 points 1 3 17
...