search
Log In
8 votes
92 views
in Geotechnical 8,120 points 25 56 91

2 Answers

5 votes
Bagi saya kalau dianalisis result FOS akan beri jawapan yang hampir sama. Cuma harga mungkin ada perbezaan. Wallahualam.
6,820 points 14 37 100
0

Bagi yang kata okay:

  1. Berpendapat 2 x 200 = 400 kN/m bagi tensile strength. Mematuhi keperluan asal.
  2. Jika dianalisa menggunakan perisian bagi stability, FOS pun masih dalam limit yang dibenarkan.
  3. Boleh dibuat ujian tensile test dua lapisan sekaligus, jika masih ragu-ragu.

 

Bagi yang kata tidak okay:

  1. Dua lapisan tidak sama berfungsi bilamana berlaku pemendapan. Lapisan sebelah bawah mengalami tensile stress yang lebih tinggi.
  2. Setiap lapisan tidak menerima stress yang sama. Anggapan stress yang dikenakan dikongsi separuh oleh lapisan pertama dan separuh lagi oleh lapisan kedua adalah tidak benar. 
  3. Kerja jadi lebih lambat sebab dua kali kerja.

 

Pilihan saya : Saya memilih pendapat kedua.

0
salam hj,

saya berpendapat pandangan kedua (tak ok) lebih sesuai dan menepati keperluan diadakan geotextile 400kNm dalam rekabentuk.
3 votes

Tidak boleh.

Selain daripada strength, lain-lain faktor perlu diambil kira seperti characteristic opening size, permeability, weight dan sebagainya. Properties setiap model geotextile adalah berbeza dan penggunaan tidak seperti yang dikehendaki (not used for purpose intended) akan menyebabkan material tersebut tidak perform sepertimana yang dikehendaki.

Sebagai thought experiment, boleh tak 200 lapisan geotextile kekuatan 1kN/m menggantikan 1 lapisan geotextile 200kN/m?

Tambahan lagi, daya geseran (internal friction) diantara geotextile dengan tanah adalah berbeza dengan daya geseran diantara 2 geotextile (iaitu lebih licin), menyumbang kepada kegagalan awal sekiranya 2 lapisan geotextile digunakan instead of satu lapisan.

Walaubagaimanapun, design setiap geotextile adalah berbeza. Pihak tuan dialu-alukan untuk bertanya kepada supplier yang berkaitan untuk mendapat jawapan yang lebih tepat.

640 points 1 3 17
edited by
...