search
Log In
10 votes
244 views
Kontraktor telah menghargakan satu item dalam Prelims ' Bon Pelaksanaan/WJP'. Semasa pelaksanaan, kontraktor telah memileh untuk menggunakan kaedah WJP.  Persoalan pihak Audit adalah kenapa penyelarasan tidak dibuat keatas harga kontrak, kononnya jika kaedah WJP tidak melibatkan sebarang kos kepada kontraktor dibandingkan dengan gurantee bank yang melibatkan bayaran premium.

Apa pendapat anda?
in Contract Administration 6,610 points 3 31 57
0

harap penanya soalan dapat tag soalan ini bagi memudahkan pengkelasan maklumat. tag dalam english adalah diutamakan dan bahasa digalakkan.

2 Answers

5 votes
 
Best answer
Walaupun WJP tidak melibatkan kos kepada kontraktor, tapi potongan 10% dari bayaran interim sehingga berjumlah 5 % kos kontrak akan melibatkan kerugian wang faedah ( interest) kepada kontraktor.
23,840 points 32 79 152
selected by
0
Tq en. nik. I totally agree with you and that is why I didn't do any deductions to the contract because kaedah WJP is still a cost to the Contractor!!!. But then when Audit came in with this query......they want written evidence to convince them (SPP or SA KPKR etc...)

I am digging for evidence........or else we ve to go for logic......and fairness. and if Audit masih tak puashati,,,we ve to face the consequences.( thats the risk we ve to face being the frontliners...!!!)
5 votes
Satu soalan yang kreatif dan inovatif. Maka jawapan kepada audit juga perlu kreatif dan inovatif. Arahan kepada kontraktor untuk memilih wjp atau bon pelaksanaan cuma dinyatakan didlm surat PPT. Jkr tidak pernah syaratkan jika memilih kaedah wjp.. pelarasan kontrak dibuat. Lanjutan drp pertanyaan audit itu... maka jkr juga perlu juga bertindak kreatif dan inovatif. Cuba fikir kenapa jkr suruh kontraktor pilih. Jadi batalkan pekeliling atau arahan yang membolehkan kontraktor boleh memilih wjp. Mungkin jkr perlu kaji balik kemudahan ini yang selama ini kita tak pernah terfikir.
2,450 points 9 21 28
reshown by
0
TK en Zamrimn. Fikir punya fikir.....WJP adalah dasar kerajaan untuk bantu c'tor...tak berani nak komen. We will notice that c'tors who are not financially strong will go for WJP.
...