search
Log In
11 votes
76 views

Saya dapati amalan pengurusan risiko dalam projek saya kurang efektif kerana tidak dilaksanakan sepenuhnya.

in Project Management 1,600 points 7 11 18

4 Answers

3 votes
Pelan Pengurusan Risiko perlulah dilaksanankan semasa perancangan projek lagi supaya segala risiko potensi dapat dikenalpasti terlebih dahulu.
1,310 points 1 2 10
3 votes
banyak aspek perlu dilihat dalam berjayanya sesuatu projek. tidak semestinya sistem sahaja yang perlu establish tetapi pembangunan insan perlu diambil
5,880 points 3 10 42
0
Setuju. Sistem yang baik membantu tapi sikap dan inisiatif warga kerja (kontraktor & pemaju) yang menjayakannya
6 votes
Pengurusan Risiko yang baik sahaja will not necessarily make a project a success, although it is an important factor to a project's success. Banyak lagi faktor yang harus diambilkira dalam melaksanakan sesuatu projek itu untuk memastikan ianya dapat dilakasanakan dengan jayanya.

Good soft skills and good communication skills, combined with good client relationship makes a lot of difference to a project's success and plays an important role in ensuring that a project is accepted by the client with great satisfaction.

Having a dissatisfied client not willing to accept a project at completion or handing over stage can be considered as part of managing risk, and managing humans are the most difficult one to handle. You can manage all other risk factors but if you fail to manage the human risk factors, the likelihood of the project not being accepted by the client at the end of the project stage makes all other efforts not worth it.

But, if you have a happy client, it will go a long way to ensuring that JKR stay relevant for another 100 years.
10,740 points 10 42 73
1 vote
Jadi gunalah Pelan Pengurusan Risiko seboleh mungkin bagi membantu dalam pelaksanaan projek-projek yang akan datang. Yalah segala dokumentasi, program, proses yang telah dikemukakan dan diwujudkan tidak akan berjaya kecuali dengan berjayanya komunikasi dan pengurusan sumber manusia yang menjadi perkara terpenting.
42,830 points 28 107 208
...