search
Log In
9 votes
310 views
in Contract Administration 23,840 points 32 79 152
0
En Nik, dulu JKR banyak implement Turnkey, sekarang ni macam mana ye? Ada lagi ke projek Turnkey?
0
Fairuz, saya tak pasti di caw. lain, tapi di CKK takdok.

2 Answers

7 votes
Assalam.

Pada pendapat saya,....dalam kefahaman yang mudah...DB adalah kaedah kontrak yang berdasarkan Need statement dari klien danpelantikan kontraktor untuk merekabentuk dan menjalankan kerja pembinaan ditapak sepertimana yang telah di persetujui...Bangunan yang telah siap kan diserahkan kepada Klien dan pihak Klien pulak akan memperlengkapkan bangunan ini dengan peralatan peralatan (esp. all the loose items/equipments) sebelum boleh digunapakai sepenuhnya.

Manakala Turnkey projeks pula adalah dimana Need Statement disedialkan merangkumi SEMUA keperluan keperluan fungsi sebenar bangunan tersebut dan diserahkan kepada Klien untuk TERUS digunapakai.

DB yang kita gunakan telah dimodified in such a way  dimana terdapat nya provisional quantities,. ada Provisional Sums items dan ada yang disertakan dengan BQ. Ini dilakukan kerana both parties tak mau menanggung risiko keatas ketidaktentuan hargal.So the advantage of certainty of cost dalam penggunaan DB tidak lagi terpakai, justru contract DB kita terdapat banyak V'O's.

I guess we now go for DB rather than Turnkey because sometimes the Users want to have a bigger say in the procurement of the equipments/asset to the Building/Plants instead of passing it over to the Turnkey contractor...

Dokumen kontrak untuk DB kita juga lambat di tandatangani sebab kita insist on too detail a design which is not always true for a DB contracts!.

TQs.
6,610 points 3 31 57
2 votes
Basically, projek D&B dan Turnkey direkabentuk dan dilaksanakan oleh kontraktor dan pihak klien hanya memantau dan mengawal sahaja.  Perbezaan yang nyata adalah projek yang dilaksanakan secara Turnkey dilengkapkan  dengan segala peralatan bagi membolehkan ianya berfungsi sepenuhnya dan pihak klien cuma perlu 'turn the key untuk menggunakannya'.  Kebiasaanya, projek Turnkey melibatkan skop 'operation dan maintenance' untuk selama 2 tahun.
2,740 points 3 14 39
0

assalamualaikum

Design-Build refers to a project that's come all the way from design to completion under a single general contractor. Any deficiency can be attributed one builder. Turnkey, simply refers to a home that is complete, and ready to move into. Any number of designers, engineers, decorators, plumbers, electricians, painters, and other contractors could be involved in creating and completing the project.

Allahumma Yassir Waala Tuassir

cool

sumber from tenet

...