search
Log In
19 votes
181 views
Apakah perbezaan Hot Dipped Galvanised Steel dan Electrogalvanised Steel? Apa kekurangan dan kelebihan serta penggunaan besi tersebut?
in Electrical 27,460 points 38 98 205

2 Answers

9 votes
 
Best answer
Galvanizing adalah kaedah utk melindungi material steel dari berkarat. Hot dipped galvanized (hdg) dan electrogalvanized (eg) adalah salah satu kaedah bagi galvanizing. hdg: steel disadur dgn mencelup ke dlm galvanize yg panas eg: steel disadur dgn kaedah electrolization antara steel dan galvanize. eg lebih elok/kemas tetapi mahal. Kekuatan sesetengah eg akan berkurang sedikit dari asal akibat proses electrolization.
2,430 points 3 10 19
selected by
3 votes
Untuk tahan karat, HDG lebih bagus sebab sadurannya lebih tebal daripada EG
2,180 points 4 10 24
...