search
Log In
14 votes
140 views
in Building 10,210 points 33 70 107
recategorized by

3 Answers

5 votes
 
Best answer
Saya rasa soalan ini menjurus kepada signages dalam bangunan. Walaubagaimana pun untuk provisional sum, rekabentuk perlu dibuat ke atas signages tersebut bagi membolehkan kontraktor hargakan jika dilaksanakan secara sebutharga.  Dalam hal ini HODT perlu sediakan rekabentuk tipikal sahaja. Untuk rekabentuk terperinci boleh minta penender berjaya sediakan.

Bagi papan tunjuk arah jalan,  rekabentuk hendaklah mematuhi Arahan Teknik Jalan berkaitan. Tapi kebiasannya pembekal papantanda jalan memang mahir dalam rekabentuk tersebut, cuma kita perlu semak samada ianya mematuhi Arahan Teknik tersebut.
1,560 points 4 10 21
selected by
4 votes

Salam,

Sebagai HODT u are expected to be the expert in your field. Kalau tidak mempunyai kepakaran then rujuk lah kepada mereka yang pakar. Ada arahan teknik yg dikeluarkan yang khusus untuk signages. Rujuk juga arahan teknik yang telah disediakan itu.

Hav. to learn, bukan setakat Tuan/Puan sahaja, yang tukang comment ini pun banyak yg perlu dipelajari.

Sama sama le kita belajar dan terus belajar.

 

image

 

اللهمّ يسر و لا تعسر

cool

 

 

 

14,910 points 12 51 137
0
Totally agree with you  - we must try to achieve excellence & try to be a point of reference - so continuous learning is a must for everyone.
4 votes
HODT Arkitek perlu memiliki kepakaran untuk merekabentuk papantanda. Estatik bukan keutamaan dalam kerja-kerja papantanda tetapi lebih kepada fungsi dan koordinasi keperluannya dengan keperluan skop disiplin-disiplin yang lain supaya sesebuah bangunan boleh beroperasi tanpa kekeliruan di kalangan end user. Elakkan tampalan-tampalan kertas di dinding-dinding bangunan kita setelah bangunan diserah kerana itu adalah tanda-tanda kerja-kerja penyediaan papantanda yang tidak sempurna.
2,570 points 5 22 30
...