search
Log In
12 votes
252 views
in Assets & Facilities Management 10,190 points 33 70 108

2 Answers

1 vote
Kelebihan perakaunan akruan:

1. Sebarang amaun pembelian yang dibuat ditolak serta merta dari akaun semasa pada masa transaksi dibuat walaupun pembayaran belum dibuat

2. Baki akaun yang terkini diketahui membolehkan pembelian dibuat berdasarkan kedudukan kewangan semasa, ia salah satu tool mengawal perbelanjaan yang diluar kemampuan. Serupa dengan akaun debit (berbanding akaun kredit) - kita akan berbelanja secara berhemah bila tahu duit sudah berkurangan

3. Mengelakkan bebanan hutang
4,480 points 5 23 35
0
Thank you. Now I'm clear about it.
2 votes
Di laman web JKR terdapat pautan kepada laman web Jabatan Akauntan Negara yang mana ada laman khas untuk Perakaunan Akruan. Terdapat laman FAQ Perakauan Akruan yang akan dapat membantu kita bersama untuk memahami perkara ini. Sebarang kemusykilan juga boleh ditujukan kepada [email protected] atau hubungi Helpdesk Akruan di talian 03-88821018.
2,760 points 6 23 31
...