search
Log In
16 votes
141 views
in Building 10,210 points 33 70 107
recategorized by

5 Answers

3 votes
Saya fikir cara mudah, pasang banyak cctv di tempat2/ kawasan yang perlu tahap sekuriti tinggi dan juga disedia lampu2 compound yang cukup. Jika ada bajet cukup,pasang aje pagar elektrik...
23,850 points 32 79 152
4 votes

Perlu juga mendapatkan input daripada pihak pelanggan berkaitan kawasan sekitar tapak cadangan. Samada kawasan sekitarnya mempunyai rekod penagih dadah yang tinggi.

  • Penggunaan pagar chain-link dirasakan tidak sesuai di kawasan tersebut memandangkan pagar tersebut sering digunting dan dicerobohi.
  • Steel grating pada longkang dan juga penutup manhole yang kerap dicuri.
  • Copper tape lightning arrester turut menjadi sasaran pencuri.
8,130 points 25 56 91
4 votes

salam,

adakah jenayah berlaku di back lane sahaja? tidak!, banyak jenayah berlaku di frontlane, di depan mata, di dalam masjid, di dalam shopping mall, dirumah, di kedai, di mana mana.

adakah jenayah berlaku di tempat gelap sahaja? tidak!, jenayah kini banyak berlaku di tempat terang, waktu siang, terang benderang, disetesen keretapi, perhentian bas. Pembunuh upahan contohnya menembak waktu siang, di persimpangan lampu isyarat, di setesen minyak dan macam macam lagi.

Kenapa crime banyak buat diwaktu siang? Kerana penjenayah banyak tido di waktu malam.

Ketika siang kita yang bergred J dari sekecil kecil nya hingga ke J54 atau setinggi tingginya, pergi kerja. Begitu juga penjenayah yang bergred P1 hingga P54 (ie penjenayah gred Penjenayah 1 hingga Penjenayah gred 54) pun bertugas juga. Kalau tuan tuan baca trend sekarang, banyak jenayah kini berlaku ketika siang, ketika rumah kosong disebabkan penghuni bekerja.

Jadi apakah jawapan nya untuk kes jenayah ini? Bagaimana hendak mengatasinya?

Jawapan nya,

Anda seorang peragut?

Anda seorang pembunuh?

Anda seorang penjenayah?

Anda seorang perogol?

 

Kalau "NO" then say "YES" to HUDUD,

itulah jawapannya kepada semua jenayah yang berlaku.

 

FEAR itu bukan milik anda, tetapi milik si Penjenayah

 

للهمّ يسر و لا تعسر

 

cool

 

14,910 points 12 51 137
3 votes
Saya setuju agar sudut ini juga diberi penekanan kerana ianya juga penting. Mungkin satu garis panduan boleh difikirkan dan dihasilkan untuk dikongsi bersama dengan perekabentuk.
34,200 points 16 57 148
1 vote
Although this is an old topic, I wish to share a guideline done by JPBD/PlanMalaysia;

https://www.townplan.gov.my/download/publication/Panduan_Pelaksanaan_Crime_Prevention_Through_Environmental_Design_(CPTED)_-_Implementation_Guide.pdf

Harap ianya membantu
160 points 3
...