search
Log In
27 votes
160 views
in Human Resource Management 220 points 1 2 3

2 Answers

10 votes
This is a very valid question, in the current times where other than work responsibilities, staff also have family commitments.

I would like to suggest that there is a system where the vacancies can be viewed on line & officers can apply to fill up the vacancy. Of course with the blessing of Sumber Manusia to ensure that he/she is the right candidate for the job in the vacancy.

In this way JKR can create a more employee friendly environment, and staff would perform more efficiently, being in the state/location they want because they can concentrate on their job ( since family matters have been resolved )
7,620 points 12 29 53
2 votes
Pada pandangan sy, pada masa Kini, hanya kaedah menelefon ke jabatan yang dijangka ade kekosongan sahaja boleh dibuat.

Sekiranya pertukaran itu hanya sekadar pertukaran di dalam negeri yang sama (pertukaran dalaman), surat permohonan melalui ketua jabatan kepada Pengarah Negeri berkenaan untuk pertimbangan.

Walaubagaimanapun, sekiranya pegawai berkenaan lantikan persekutuan ingin beralih ke lantikan negeri di sesuatu negeri, maka surat permohonan melalui ketua jabatan hendaklah dibuat terus kepada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri yang terbabit untuk pertimbangan.

Sy ingin cadangkan supaya dibangunkan satu sistem yang boleh diakses oleh pegawai JKR bagi mengetahui jumlah kekosongan yang terdapat di Bahagian, Cawangan, Pejabat JKR Negeri , Pejabat JKR Daerah dan sebagainya.
18,020 points 26 67 123
...