search
Log In
14 votes
109 views
in Quality Management 10,190 points 33 70 108

3 Answers

4 votes
 
Best answer

Bagi menyelesaikan sesuatu masalah, kita perlu mencari puncanya. Apakah punca berlakunya 'kontraktor samseng'?

Dari pihak JKR, sebagai orang yang berada di lapangan/tapak projek dan wakil S.O, kita perlu lengkapkan diri kita dengan technical skills dan soft skills. Saya pasti dari segi technical skills, rata-rata warga JKR telah melalui on-job training yang mencukupi untuk menimba ilmu pengetahuan tersebut. Walaubagaimanapun, kemampuan di dalam soft skills juga perlu dipupuk bagi membantu mengawal dan menangani situasi di tapak projek. Sikap sebagai seorang profesional dan positif akan memberikan tindakbalas yang positif dari pihak kontraktor. Pihak pengurusan atasan juga perlu memainkan peranan penting memberi sokongan kepada kakitangan JKR yang menjadi mangsa 'samseng'.

Adalah diharapkan perhatian dan tindakan daripada pengurusan atasan dapat dijadikan satu amalan dan standard sebagai moral support kepada warga JKR yang terlibat.

14,280 points 28 50 83
selected by
4 votes
Saya berpandangan bagi mengelakkan Gengterism -  Pegawai Kerajaan yang terlibat di dalam projek perlu :

1. Banteras Rasuah, jangan minta atau terima (integriti)

2. Bersikap Adil dan menunaikan hak kontraktor

3. Bersikap Professional dan menunjukkan tauladan yang baik

4. Jangan bias dan tidak birokrasi (prosedur dijelaskan dan dipermudahkan)

5. Perolehan kontraktor yang adil, (terutama pihak atasan yang mentadbir perolehan kontrak)

6. Sikap membantu penyelesaian masalah (projek management / problem solver (kecuali masalah kewangan kontraktor- xdpt lah den nak bantu)
9,530 points 25 58 109
1 vote

Gangsterisma boleh diatasi dengan pendekatan undang-undang dan ketegasan melaksanakannya.

35,780 points 16 60 153
...