search
Log In
18 votes
259 views
Tuan/Puan ada cadangan? Mohon Idea. Terima Kasih.
in Human Resource Management 9,540 points 25 58 109

2 Answers

5 votes
 
Best answer
Jika sambung secara separuh masa sebaiknya sesuaikan dengan bebanan tugas. Pengalaman saya sendiri masa daftar dekat 300 orang. Semesta kedua hilang separuh dan yang berjaya habis ikut jadual tidak sampai 20 orang. Jika ambil secara kerja-kursus pilihlah antara kuliah diwaktu malam. Pilihan kuliah pada hujung minggu macam mudah tetapi amat berat terutama bagi yang aktif bermasyarakat. Pilih IPT di lokasi bersesuaian dengan tempat bertugas atau kediaman. Bagi yang ambil penyelidikan terutama melibatkan ujian makmal sebaiknya ambil sepenuh masa kerana jika mahu makmal dibuka pada waktu cuti amat sukar sekali.

Paling penting kekalkan semangat dari mula daftar sehingga ke viva akhir.
34,630 points 18 61 148
selected by
0
Thanks for ur advise
5 votes

Sekadar berkongsi pandangan.

Kesesuaian pemilihan Universiti yang terbaik untuk tuan sambung pengajian pada peringkat Sarjana bagi saya adalah bergantung kepada beberapa faktor seperti berikut:-

Institusi yang memiliki kredibiliti

Pemilihan Universiti yang berkualiti adalah penting bagi memastikan Sarjana yang diperolehi diiktiraf oleh JPA dan dikenali oleh Badan Profesional yang lain. Berikut adalah senarai IPTA / IPTS yang terbaik di Malaysia:-

  1. Universiti Malaya (UM) – IPTA
  2. Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) – IPTA
  3. Universiti Sains Malaysia (USM) – IPTA
  4. Universiti Teknologi Malaysia (UTM) – IPTA
  5. Universiti Putra Malaysia (UPM) – IPTA
  6. Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) – IPTA
  7. Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) – IPTA
  8. Universiti Multimedia (MMU) – IPTS
  9. Universiti Teknologi MARA (UiTM) – IPTA
  10. Universiti Teknologi Petronas (Petronas) – IPTS
  11. Universiti Tenaga Nasional (UNITEN) – IPTS
  12. Universiti Utara Malaysia (UUM) – IPTA
  13. Universiti Malaysia Perlis (UniMAP). – IPTA
  14. Universiti Teknologi Kreatif Limkokwing – IPTS
  15. Universiti Malaysia Pahang (UMP) – IPTA
  16. Universiti Malaysia Terengganu (UMT) – IPTA
  17. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) – IPTA
  18. Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) – IPTS

Kesesuaian tempat

Pemilihan Universiti tersebut tidak menjadi halangan kepada pihak tuan mahupun keluarga untuk menjalani kehidupan dan aktivit harian. Contohnya, mencari tempat tinggal, tempat persekolahan dll.

 

Pencarian pengajian Sarjana tersebut boleh dibuat lebih awal dengan menilai silibus-silibus yang ditawarkan. Sekiranya telah menjumpai Universiti yang bersesuaian, segeralah kemukakan permohonan untuk diproses pihak Universiti. Kesimpulannya, pencarian pengajian Sarjana dalam Bidang Material Engineering & Technology - Civil (Bidang Keutamaan) boleh dibuat di Universiti yang terkemuka tersebut dan pastikan ianya termasuk dalam senarai Universiti yang telah diiktiraf oleh JPA, MQA dan BEM.

14,260 points 28 50 83 1 flag
edited by
...