search
Log In
21 votes
151 views

JKR ditubuhkan sejak tahun 1872, dan merupakan salah satu jabatan kerajaan tertua di Malaysia. Kita sedia maklum bahawa kita semakin menghampiri Wawasan 2020. Persoalan yang perlu difikirkan apakah hala tuju JKR untuk mencapai wawasan itu. Oleh itu saya mencadangkan agar langkah pertama ke arah itu agar logo kita diberi nafas baru seiring dengan kehendak masa. Banyak syarikat-syarikat bertaraf dunia sebagai contoh Coca-cola telah mengambil langkah penjenamaan untuk meningkatkan perniagaan mereka dengan memberi nafas baru agar kekal relevan. 

 

in Stakeholders Management 34,200 points 16 57 148
0
Apakah rasionalnya JKR perlu menukar logo?

5 Answers

8 votes
 
Best answer

Cadangan rekabentuk logo saya pernah dimajukan kepada Pertandingan Mencipta Logo JKR yang baharu dianjurkan Cawangan Arkitek kira - kira 2 tahun dahulu, tapi tiada jawapan sehingga sekarang.

2,170 points 2 7 17
selected by
0
Logo yang menarik oleh tuan Halami.

Mohon pencerahan status Pertandingan ini oleh pihak yang tahu.

Terima kasih.
7 votes

Gambarajah Contoh

Penjenamaan adalah satu strategi pemasaran dengan tujuan untuk memberi 'nafas' baru atau identiti berbeza dalam minda pengguna melalui perubahan LOGO, IMEJ, MISI dan NAMA. Selain daripada itu, tujuan penjenamaan semula juga adalah bagi mengubah semula imej jabatan, menjauhkan jabatan daripada imej konotasi negatif yang lama dan bergerak ke arah meningkatkan, mendapatkan semula atau mencipta jenama korporat yang berjaya.

Saya SETUJU dengan penjenamaan semula logo JKR untuk memberi imej baru kepada JKR. Walaubagaimanapun, penjenamaan tersebut perlulah seiring dengan penjenamaan JKR secara holistik bagi menaikkan imej JKR dengan jayanya. Perlu diingat, jenama JKR adalah satu janji jabatan kepada pelanggan kita dengan khidmat teknikal yang terulung dalam Malaysia. JKR telah melalui dan melaksanakan pelbagai pembaharuan untuk meningkatkan imej dan jenama jabatan. Kesemua langkah-langkah yang diambil adalah berdasarkan maklumbalas, buah fikiran para pelanggan dan kakitangan JKR sendiri.

Kesimpulannya, sekiranya LOGO JKR yang baru akan dilancarkan, ianya perlu sekali dilancarkan dengan IMEJ dan MISI JKR yang lebih segar, mesra pelanggan, cekap dan konsisten.

Sekian, Terima Kasih.

14,180 points 28 50 83
edited by
0
KLCC rasanya tidak sesuai kerana itu bukan projek JKR berbanding Bangunan Parlimen yang memang projek JKR.
4 votes
bagi saya tak perlu penjenamaan semula, logo sedia ada bagi saya perfect untuk menunjukkan maksudnya.
10,210 points 33 70 107
8 votes

Satu cadangan yang menarik. Kalau kita perhatikan, kebanyakan daripada organisasi2 besar terutamanya pihak swasta seperti Apple, Google dan Dell, adalah menjadi satu kebiasaan bagi organisasi2 sebegini yang menjalankan aktiviti penjenamaan semula (merangkumi pengenalan kepada logo baru) dari masa ke semasa (berdasarkan keperluan). Ini bertujuan untuk memastikan mereka terus kekal relevan dan maju seiring dengan peredaran semasa. 

Tanpa kita sedar sebenarnya, logo sesebuah organisasi sedikit sebanyak membantu membentuk mental models seseorang individu terhapat organisasi tersebut berdasarkan pengalaman individu tersebut berurusan dengan organisasi itu. 

Pertimbangan yang teliti perlu dilakukan sekiranya terdapat rancangan untuk memperkenalkan logo baru jabatan. Kos sudah tentu akan menjadi isu utama, bagi menggantikan logo sedia ada yang digunapakai di seluruh negara sekarang ini. Sebagai sebuah agensi kerajaan, sudah tentu perbelanjaan yang berhemah dan efisien yang bertujuan untuk mengurangkan perbelanjaan awam menjadi salah satu daripada aspek yang perlu diberi perhatian (PP 2/2014). 

And perhaps on another perspective, (I'm playing devil's advocate here), as the saying goes, “if it ain’t broke, don’t fix it!”

47,030 points 33 87 170
8 votes
Penukaran logo adalah dikaitkan dengan penjenamaan semula sesuatu organisasi atau produk. Namun bersediakah keseluruhan warga JKR untuk berubah sejajar dengan penukaran logo (penjenamaan semula) tersebut? Adakalanya bagi Jabatan yang agak kompleks menjayakan perubahan adalah agak sukar tambahan pula tiada matlamat utama yang menarik/ganjaran disebalik perubahan. Organisasi perniagaan mempunyai matlamat akhir yang jelas untuk mengaut keuntungan berbanding dengan niat untuk meninggalkan legasi akan menjadikan ianya lebih sukar.

Sekadar pandangan peribadi, mencorak ketinggian organisasi dari dalam adalah sesuatu yang perlu dan amat perlu berbanding menukar penampilan. Rasanya para pelanggan JKR akan lebih menghargai penukaran cara JKR berurusan dengan mereka dan produk yang JKR hasilkan berbanding logo yang canggih tapi penghasilan masih ditakuk lama.
34,630 points 18 61 148
...