search
Log In
36 votes
127 views
in Electrical 500 points 2 6 10
recategorized by
0
borang pemeriksaan SPB salah satu cara mudah sebagai panduan semasa melakukan pemeriksaan di tapak....insyaallah
0
Pengisian borang SPB memang perlu diberikan penekanan supaya borang tidak diisi sekadar untuk melengkapkan prosedur. Borang analisis juga yang sepatutnya dilengkapkan, itu pun x pasti samada betul atau salah, maaf cakap, PP/WPP hanya tandatangan sahaja. Perkara-perkara asas seperti ini yang harus diberikan pemerhatian supaya Team projek yang masih baru dapat memahami dengan jelas apa yang dilaksanakan ditapak.

Buku building spec yang dijadikan sebagai panduan dan perlu dipahami oleh semua Jurutera/Penolong Jurutera perlu diberikan pemahaman yang lebih jelas tentang jadual-jadual yang disediakan.

Dari sudut Kontraktor pula perlu ada satu harga yang diperlu diletakkan supaya pengisian borang SPB  akan lebih diberikan perhatian oleh kontraktor.

Harapan saya semoga JKR bersama-sama dengan semua staf akan lebih dipandang tinggi dari segi pengetahuan teknikal....In syaa Allah..

2 Answers

10 votes
Pada pandangan saya keberkesanan pengunaan SPB adalah bergantung kepada kesungguhan pegawai JKR sendiri dengan dorongan dan dokongan yang kuat dari pihak pengurusan.

Di tapak pula, penyeliaan dan pemantauan berterusan oleh PTB amat perlu. Pastikan semua borang yang berkaitan  sentiasa diisi oleh pihak kontraktor dan pastikan PTB perlu mungkin mengesahkan setiap yang berkaitan secara kerap. Bila ada mesyuarat tapak isu-isu berkenaan kegagalan mengisi borang SPB boleh dibangkitkan.. Penting juga kakitangan penyeliaan JKR perlu memahami matlamat SBP dan proses perlaksanaannya. Ini akan mengurangkan risiko kontraktor menyalahkan kakitangan JKR atas alasan kurang faham mengenai perkara tersebut.

Yang paling penting kena amalkan secara berterusan dan menyeluruh.

 

Sekadar pendapat....
34,670 points 18 61 148
0
Terima kasih diatas pendapat yag diberikan. :-)
0
Assalamualaikum

Tiada cara lain atau jalan pintas bg JKR utk mengetahui keberkesanan penggunaan SPB hanyalah dengan JKR sendiri yg perlu SERIUS dan ambil tanggungjawab masing2 serta fahami isi kandungan SPB itu sendiri..
Bila dh faham,dengan sendiri mudah kita untuk kita mdisiplinkan kontraktor.
Sy sgt setuju dgn dorogan dan dokongan dari pihak pengurusan perlu lebih kuat dan mantap dalam memastikan SPB berjaya dlm perlaksanaannya.
9 votes

Selain daripada mendapatkan maklumbalas pelanggan, saya rasa wajar juga untuk mendapatkan maklumbalas kontraktor berkenaan cara kerja dan prosedur di JKR ini. Kerap didengari bahawa JKR ini terlalu banyak prosedur apatah lagi dengan implementasi SPB. 

Fahami SPB

Pertama sekali kita perlu tahu apa itu SPB dan mengapa ia dilaksanakan. Bagi saya SPB ini secara jelas menerangkan prosedur kerja pada setiap peringkat pengurusan projek dari segi aktiviti pengurusan dan operasi. Seterusnya setiap aktiviti tersebut perlu disokong dengan dokumen prosedur kerja ataupun rekod data dan maklumat berkaitan secara sistematik.

Faedah SPB

Antara faedah yang saya dapat kongsikan:-

  1. Setiap maklumat yang direkodkan adalah sebagai bahan bukti pelaksanaan SPB.
  2. Pematuhan kepada SPB bermakna pematuhan kepada ISO dan OHSAS yang telah dicapai oleh JKR.
  3. Mermastikan semua kerja dilakukan secara sistematik, seragam dan berkesan.
  4. Tidak kaku dan sentiasa boleh ditambah baik dari semasa ke semasa.

Walaubagaimanapun, tidak dapat dinafikan pengumpulan segala data, maklumat dan merekodkan segala aktiviti adalah suatu proses yang mengambil masa dan tenaga. Mungkin kita boleh menambah baik lagi proses kerja SPB melalui kajian dan perbandingan dengan agensi/syarikat luar.

Keberkesanannya

Berikut adalah maklumbalas seorang Senior Project Manager sebuah syarikat yang telah memenangi Best Project Awards (Major Project > 100mil) di The Malaysian Construction Industry Excellence Awards 2015. Beliau berasa sungguh kagum dengan gerak kerja dan prosedur yang telah dihasilkan oleh JKR dari awal sehingga akhir projek. Sistem Pengurusan Bersepadu JKR telah lengkap dengan prosedur dan rekod sekaligus menunjukkan kematangan JKR sebagai badan teknikal terulung kerajaan.

Kesimpulan

Sebagai agensi pelaksana, JKR perlu memastikan kontraktor mematuhi SPB. Mendisiplinkan kontraktor bukanlah satu tugas yang mudah dan memerlukan kemahiran dan pengalaman bagi menangani situasi tersebut. Sebagai langkah awal, mulakan dengan mengimplementasikan SPB pada diri sendiri dan Jabatan dengan cermat dan teratur agar pihak luar akan nampak kebaikan pelaksanaan SPB. 1st impression pada pihak kontraktor akan menjadikan mereka lebih hormat dengan pegawai JKR yang tegas dan mesra.

14,280 points 28 50 83
...