search
Log In
15 votes
79 views
  1. Apakah Kegunaan Konkrit Terpadat sendiri (SCC)?
  2. Apakan ciri-ciri utama (SCC)?
  3. Dimana Kegunaan Konkrit jenis boleh digunakan dan bila sesuai untuk digunakan (SCC)?
  4. Apakah kandungan bahan-bahan yang digunakan dalam dalam konkrit ini (SCC)?
in Structure 3,040 points 4 6 7

2 Answers

6 votes
Masa belajar dulu saya memang buat tesis berkaitan Concrete Design Mix dan memang ada baca berkenaan SCC, namun payah nak diterangkan. Di Malaysia pun, sekarang dah wujud SCC dan maklumat berkenaan boleh didapati dari katalog, brosers mereka.Di sini saya bagi link yang mungkin dapat membantu. Link yang ketiga agak menarik dan mungkin mudah untuk menjawab soalan Pisy...

http://www.slideserve.com/lyris/self-compacting-concrete

http://www.efnarc.org/pdf/SandGforSCC.PDF

http://www.authorstream.com/Presentation/ravigupta9066-2086681-self-compacting-concrete/
34,630 points 18 61 148
10 votes

1. SCC boleh digunakan sebagaimana konkrit biasa iaitu untuk cast komponen2 struktur seperti tiang, rasuk, papak dan lain-lain.

2. SCC ini dipelopori oleh Prof Okamura daripada jepun pada tahun 1980an. Prof Okamura dan rakan penyelidiknya, Ozawa telah menggariskan kaedah2 berikut untuk mencapai kriteria self-compactability:

  • Limited aggregate content and higher powder content
  • Low water powder ratio and use of superplasticizer
  • Co-exist of high deformability and high viscosity

Dalam bahasa mudahnya, SCC ni patutnya tak payah vibrate pun dah boleh padat sendiri dalam formwork tanpa ada masalah honeycomb, bleeding dan lain2. saiz coarse agg juga dikawal supaya takde masalah sangkut kat celah2 spacing rebar.

3. Boleh digunakan sepertimana dan seperti keadaan mana konkrit lain digunakan, mempunyai kelebihan jika tempat yang digunakan sukar untuk proses vibration menggunakan mesin vibrate sepertimana praktis biasa. Boleh mengurangkan bilangan tenaga kerja manusia dan mengurangkan kesilapan akibat human factor. problem statement sampai terciptanya SCC ni pun sebab masalah shortage tenaga kerja di jepun pada masa tu.

4. Bahan asas sepertimana konkrit lain, OPC, air, fine and coarse aggregate dan biasanya guna superplasticer sebab water cement ratio yang digunakan adalah rendah. Pengunaan cement replacement material seperti silica fume, abu terbang (fly ash) dan lain-lain adalah praktis biasa. Perhatian lebih perlu diberikan kepada mix design dan kawalan kualiti yang ketat adalah perlu ketika membancuh SCC.

1,890 points 2 13 26
edited by
...