search
Log In
14 votes
77 views
Apakah perbezaan Microprossesor Based Protection Relays dan Electronic Based Protection Relays.

Mohon dapatkan pencerahan mengenai penggunaan di tapak dan operasi protection relay berkenaan.
in LV (Low Voltage) 27,320 points 38 98 203

2 Answers

6 votes
 
Best answer
A. Electronic based relay (Static Relay)
Process : Analogue Signal
Component : transistor,  diode, integrated circuit (ic)


B. Microprocessor based relay (Digital Relay)
Process : Digital Signal
Component: microprocessor
Additional features : programmable, digital readout, data recording, interfacing comm port.


Satu lagi yang sering menjadi keraguan adalah apa pula bezanya dengan numerical relay.

C. Numerical relay (Advanced Digital Relay)
Component :  microprocessor
Major differ is it use mathematical algorithm to process input signals
2,430 points 3 10 19
selected by
1 vote
Untuk keperluan infra telefon, dari segi rekabentuk. Apakah rujukan untuk menggunakan servis pit JBT 30, JC9 atau JC9C. Adakah berpandukan  jumlah talian diperlukan ataupun factor lain. Pohon pencerahan.
160 points 1
1

Tiada rujukan yang "standart" untuk diikuti tetapi boleh digunapakai dengan melihat jumlah kabel yang pergi dan balik(sekiranya ada) dan faktor ruang ditapak projek.

Pit - http://cmprecast.com.my/products/precast-concrete-telecommunication-pit-series/

JB 30 - Mempunyai 2 laluan (2 way) dan digunapakai semasa menghampiri masuk ke pit dalam bangunan @ bilik SDF @ bilik PABX => Rujukan http://cmprecast.com.my/product-details/telecommunication-manhole-jb30/

JRC 7 - Mempunyai 4 laluan (4 way) dan digunapakai ketika menuju ke bangunan @ ke JB 30 => Rujukan http://cmprecast.com.my/product-details/telecommunication-manhole-jrc7/

JC9 - Mempunyai 4 @ 6 laluan (4 @ 6 way) dan digunapakai dari servis poin TM yang terdekat.

JC9C - Digunapakai dari servis poin TM yang terdekat. Sekiranya laluan kabel tersebut berada di atas jalanraya @ tempat letak kereta @ laluan kenderan. Rujukan => http://cmprecast.com.my/product-details/telecommunication-manhole-jc9/

Rujukan tambahan: https://www.targetprecast.com/t.html

...