search
Log In
18 votes
92 views

Akhir-akhir ini isu lorong kecemasan banyak diperkatakan dalam media masa dan media sosial. Jabatan kerajaan seperti PDRM dan JPJ saban hari mengeluarkan kenyataan bagi menjawab pertanyaan yang dibangkitkan orang awam berhubung isu ini akan tetapi badan teknikal seperti JKR Malaysia, MIROS dan BEM/IEM langsung tidak memberikan sebarang kenyataan sedangkan jalan raya direkabentuk dan dipantau pembinaannya oleh pegawai teknikal profesional.

Jika dirujuk manual rekabentuk Arahan Teknik (Jalan) 8/86 dan pindaannya, tiada dinyatakan secara spesifik mengenai rekabentuk lorong kecemasan sama ada dari segi geometriknya mahupun komposisi pavemennya. Apa yang ada hanyalah median, carriageway, shoulder, verge, drainage dan cut/fill embankment.

Mohon SME yang berkaitan berkongsi maklumat utk kebaikan bersama.

terima kasih.

in Road 7,430 points 12 38 60

2 Answers

2 votes
 
Best answer

Saya bukan ahli dalam SME berkaitan dengan isu ini, cuma ingin menyampaikan pandangan saya mengikut amalan asas dan kefahaman sendiri.

Untuk berbincang tentang isu berkaitan dengan LORONG KECEMASAN, mula-mula kita perlu faham dengan jelasnya apakah kegunaan bahu jalan terutamanya di Laluan Persekutuan, Laluan Negeri dan Laluan berTOL. Kita juga harus tahu mengapa ia menjadi amalan dalam rekabentuk jalan untuk menyediakan bahu jalan dimana kelebarannya perlu berpandukan kepada Arahan Teknik Jalan.

Secara lazimnya bahu jalan memang diwujudkan khas untuk kegunaan motosikal andainya lorong motosikal khas tidak disediakan. Susulan kepada itu bahu jalan itu juga digunakan untuk hentian kecemasan oleh kenderaan yang menghadapi masalah enjin. Disamping itu ia juga akan menjadi lorong penting oleh pihak berkuasa seperti polis, JPJ atau ambulans semasa atau ketika menghadapi kecemasan walaupun dengan jelasnya ia tidak termaktup dalam paduan LAWS OF MALAYSIA - ACT 333 ROAD TRANSPORT ACT 1987 sebagai LORONG KECEMASAN.

Dalam ACT 333 ROAD TRANSPORT ACT 1987 terutama part II dan part III hanya dengan jelasnya menggariskan hak dan bidang kuasa yang boleh dikuatkuasakan oleh pihak JPJ dan polis. Maka dengan secara automatiknya pihak berkuasa akan bertindak untuk mengeluarkan saman terhadap pengguna yang menyalahi kegunaan asas bahu jalan yang secara sahnya tidak digazet sebagai LORONG KECEMASAN.

48,820 points 106 195 351
selected by
5 votes

Saya bukanlah SME dalam rekabentuk jalan namun ingin berkongsi pengalaman sebagai salah seorang Ketua Unit Penyelenggaraan Respon di salah sebuah konsesi Lebuhraya bertol di Lembah Klang.

Saya tidak pasti tahap pengunanaan ATJ dalam rekabentuk jalan bertol yang hangat memperkatakan  isu lorong kecemasan. Secara harfiah menurut AT (J) memang tidak merujuk lorong paling kiri sebagai lorong kecemasan malah kebanyakan lebuhraya, semasa pembinaan kami mengelarnya sebagai "pave shoulder" dan mempunyai ciri rekabentuk sama dengan "main lane". Rasanya dalam tahun awal 90an baru ujud lorong kecemaasn sejajar dengan arahan "dilarang berhenti kecuali kecemasan" dan "denda 300"  akibat kemalangan dengan kenderaan berhenti dilebuhraya. Bermula dari situ, (betulkan saya jika tersilap), lorong paling kiri tersebut dikenali sebagai lorong kecemasan.

Utk pengatahuan juga, sebelum tahun 1996 - 1997, memotong barisan, potong sebelah kiri, ikut lorong "kecemasan" tidak menjadi kesalahan sehingga satu akta dikuatkuasakan (tak ingat) bagi membendung kesalahan tersebut yang dipercayai penyebab utama kemalangan dan kesesakkan lalu lintas.

Saya masih ingat, semasa pembinaan tambahan 3 lorong Lebuhraya Seremban - KL, saya adalah antara yang selalu ikut lorong paling kiri, maklumlah jiwa muda, namun selepas penguatkuasaan larangan tersebut, tak buat dah.

Jadi, pada pandangan saya, penamaan lorong adalah tidak menjadi isu dalam kejuruteraan namun berdasarkan pengatahuan saya, di lebuhraya, lorong kecemasan adalah lorong yang sama dari segi rekabentuk. 

mungkin ada pandangan lain yang lebih bernas.

34,630 points 18 61 148
...