search
Log In
13 votes
63 views
Bagi Projek2 baru yang mempunyai STP, adakah perlu dibuat meter TNB yang berasingan dengan Meter bagi blok pentadbiran...

Adakah tapak STP berkenaan akan diserahkan kepada pihak utiliti seperti IWK dan kos penyelenggaraan serta kos operasi seperti penggunaan elektrik ditanggung oleh pihak IWK atau pihak tentuan tanah..
in LV (Low Voltage) 27,320 points 38 98 203

2 Answers

5 votes
 
Best answer
Kalau STP diserahkan kepada IWK, meter elektrik berasingan perlu disediakan. Kos penyenggaraan adalah di bawah STP.

Jika tidak diserah kepada IWK, tidak perlu cuma pemantauan penggunaan tenaga elektrik untuk STP tidak dapat dikenal pasti dengan tepat. Kos penyenggaraan ditanggung oleh pemilik bangunan tersebut. Pihak yang menyelenggara perlu melaksanakan waste water sampling setiap 6 bulan (Influent & Effluent) dan kerja-kerja penyelenggaraan STP perlu dilaksanakan sebaik yang mungkin bagi memastikan operasi STP berfungsi baik.
540 points 1 2 6
selected by
4 votes
Bergantung kepada projek..

Bagi projek yang perlu diserah kepada IWK tentulah meter TNB berasingan dan bagi projek yang STP dalam pemantauan pemilik, meter TNB berasingan tidak perlu dilaksanakan.

Pengalaman di Politeknik Merlimau, penyelenggaraan STP adalah dalam kawalan pemilik dan tiada meter tambahan diperlukan. Namun pihak Politeknik perlu menghantar laporan makmal hasil kumbahan kepada SPAN secara berkala selain keperluan untuk menyelenggara sendiri sistem kumbahan dan STP tersebut....
34,670 points 18 61 148 1 flag
...