Pada pandangan saya sebelum kita berbincang isu berkaitan dengan milling waste seharusnya kita perlu meneliti kandungan kontrak dahulu terutamanya items yang ada dalam Bill of Quantity demi menjusfikasikan proses pelupusannya. Dengan merujukkan kepada kandungan B.Q. baru kita mendapat menentukan proses penyelesainya secara sah tanpa sebarang dispute dan kesulitan. Akan tetapi pihak kita selalu terabaikan isu penting ini sehingga terlupa bahawa milling waste itu sepatutnya juga perlu ada selvage value dalam B.Q.
Sebenarnya kita perlu membuat perancangan berkaitan dengan kegunaan milling waste sebelum perlaksanaan sesuatu projek dan jumlah kuantiti milling waste itu juga perlu dinyatakan dengan jelas demi melancarkan perancagan. Berikut adalah syor cadangan saya berasaskan kepada pengamalan biasa yang boleh dikitar semula penggunaan milling waste dengan tujuan pengjimatan kos:-
- Cold In Place Recycling (CLPR) Asphalt Pavement in road upgrading project or road maintenance works.
- Backfill materials for road embankment to project located not for away from the site to prevent extra cost incurred in transportation.
- Building of rural road where the usage is either pedestrian or motorcycles.
- Backfill materials for building project at low lying area where water table is rather high.
- Bicycle track where load bearing is not an important parameter.