search
Log In
18 votes
92 views
Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera,

JKR menwar-warkan lukisan PAP yang akan digunakan untuk projek kelak. Tapi setahu saya hanya beberapa orang sahaja yang boleh akses kepada sistem PAP.

Adakah pegawai dari Unit rekabentuk juga tidak boleh mengakses lukisan PAP sedia ada untuk rujukan.. Adakah terhad kepada sebahagian wakil JKR walaupon dalam bentuk PDF.

Bagaimana kolaborasi yang lancar akan berlaku sekiranya pegawai yang turut terlibat dalam pembikinan lukisan PAP untuk disiplin masing-masing tidak dapat membuka lukisan disiplin lain walau katagori projek yang sama... Contoh: Ahmad merupakan wakil mekanikal untuk lukisan PAP, tetapi beliau tidak dapat membuka lukisan PAP yang diupload oleh Wakil Arkitek.Akhir sekali, Arkitek upload versi 5, mekanikal upload versi 2. lain HODT lain versi...

Untuk pasukan dalam peringkat HODT pon telah ada had untuk akses, bagaimana kolaborasi antara JKR boleh menjadi lancar..
in Stakeholders Management 27,300 points 38 98 203
1
Cara bagaimana hendak memastikan lukisan utk bangunan yang sama dirujuk oleh semua pengguna lukisan PAP. Adakah nama lukisan sama, atau adakah nombor lukisan mempunyai reference yang sama?

2 Answers

8 votes
 
Best answer

Tuan,

Berikut disertakan contoh format permohonan akses ecoms bagi wakil ecoms dan pegawai lain di cawangan.

1. Contoh Format Permohonan Wakil ECOMS dari setiap bahagian di Cawangan Arkitek

JENIS AKSES                        :    LIHAT SAHAJA BAGI DISPLIN ARKITEK/STRUKTUR/ELEKTRIK/MEKANIKAL/BQ
                                                     MUAT NAIK DAN MUAT TURUN BAGI DISPLIN ARKITEK SAHAJA.

TEMPOH AKSES                  :    TIADA HAD
 

NAMA PEGAWAI                :     LEE KAI CHEONG

GRED/ JAWATAN                :     J41/ PENOLONG PENGARAH ARKITEK
EMEL                                    :     [email protected]

NO. KP                                  :     790412-08-5223
TEMPAT BERTUGAS          :     BAHAGIAN REKABENTUK FASILITI BANGUNAN AM 3, CAW.ARKITEK

KATEGORI PAP                   :     SEMUA KATEGORI

JENIS REKABENTUK        :     SEMUA JENIS REKABENTUK PAP


2. Contoh Format permohonan dari Pegawai Lain dari setiap bahagian di Cawangan Arkitek. (Senarai nama dikemukakan oleh Pengarah Bahagian)



JENIS AKSES                        :    LIHAT SAHAJA BAGI DISPLIN ARKITEK/STRUKTUR/ELEKTRIK/MEKANIKAL/BQ
TEMPOH AKSES                  :    TIADA HAD
 

NAMA PEGAWAI                :     AR. IBRAHIM BIN ISA

GRED/ JAWATAN                :     J54/ KETUA PENOLONG PENGARAH KANAN
EMEL                                    :     [email protected]

NO. KP                                  :     611120-01-6211
TEMPAT BERTUGAS          :     BAHAGIAN REKABENTUK FASILITI BANGUNAN AM 1, CAW.ARKITEK

KATEGORI PAP                   :     SEMUA KATEGORI

JENIS REKABENTUK        :     SEMUA JENIS REKABENTUK PAP


3. Contoh Permohonan akses ECOMS dari seluruh negara (JKR dan Kementerian lain) perlu melalui BKM Cawangan Arkitek.



A. TAJUK PROJEK             :    KLINIK KESIHATAN (JENIS 5) DENGAN KUARTERS PALONG TIMUR, JOHOR

JENIS AKSES                       :    LIHAT DAN MUAT TURUN

TEMPOH AKSES                  :    1 BULAN DARI TARIKH KELULUSAN AKSES DIBERIKAN
SYARAT PEMOHON            :    HOPT IPJKR & NEGERI (KPPK) ATAU
                                                     HODT (KPPK) ATAU
                                                     PENGARAH-PENGARAH (IPJKR/NEGERI) ATAU
                                                     KETUA BAHAGIAN /UNIT (IPJKR/NEGERI)

                                                 


B. BUTIRAN PERMOHONAN :

NAMA PEGAWAI                :     IR. ABU BAKAR BIN ABD AZIZ

GRED/ JAWATAN                :     J52/KETUA PENOLONG PENGARAH (BANGUNAN)
E-MEL                                  :      [email protected]

NO. KP                                  :     660302-11-5027

TEMPAT BERTUGAS          :     BAHAGIAN BANGUNAN JKR JOHOR

KATEGORI PAP                 :     KLINIK KESIHATAN

JENIS REKABENTUK      :     KLINIK KESIHATAN 5 (KK5)
DISPLIN                               :     ARKITEK/STRUKTUR/MEKANIKAL/ELEKTRIK/BQ

1,280 points 2 4 8
selected by
0
Terima kasih atas perkongsian.
0
Salam tuan elyas,

Adakah akses eCOM boleh dipohon oleh semua pegawai JKR atau perlu melalui Pegawai penyelaras setiap Disiplin.
0
sama-sama tuan
3 votes

Waalaikum Salam,

Ya tuan, semua pegawai JKR di Cawangan Pakar yang ingin mengakses bagi tujuan rasmi adalah perlu melalui Penyelaras eCOMs dari Sektor Pakar masing-masing iaitu C Arkitek, CKAS, CKE, CKM dan CKUB. Permohonan dari pegawai JKR selain Sektor Pakar tersebut adalah perlu melalui Penyelaras Caw Arkitek sahaja. Kemudian baharulah permohonan akan dimajukan kepada pihak BTM (Bah. Tekonologi Maklumat), CDPK untuk membuka akses eCOMs tersebut kepada pengguna mengikut ketetapan tertentu (lihat,muat turun atau cetak).

1,280 points 2 4 8
0
Say ingin tahu adakah pelan lukisan dan detailing jejantas pejalan kaki untuk 4 lorong juga ada untuk PAP?

Terima kasih.
...