search
Log In
22 votes
84 views
in Moveable Asset (Alih) 260 points 1 1 3

4 Answers

2 votes
Pemilik aset tu, pada pandangan sy yg berhak menyatakan samada aset tlh mencapai hayat (life cycle) nya, dengan syarat dia mengawal aktiviti dan kos penyelenggaraan aset tersebut.
180 points 4
0
maksud sy kalo peralatan yang lebih teknikal..contoh sistem BCS..Sistem aircond..
7 votes

Pada pandangan saya kita harus dengan jelasnya mengesahkan status aset tersebut untuk mengenalpasti ia adalah dari golongan Aset Tak Alih atau Aset Alih. Tidak kira ia dari Aset Tak Alih atau Aset Alih tetap pasti ada Design Life untuk kegunaannya.

Maka demi mengesahkan ia telah mencapai jangka hayatnya kita perlu menelitikan isu-isu berikut:-

  1. Design life.
  2. Useful life.
  3. Operisi penggunaan.
  4. Kekerapan melaksanakan proses penyenggaraan.
  5. Status keutuhan aset semasa tersebut.
  6. Syor hayat penggunaan oleh pereka.

Secara lazimnya pihak yang paling layak untuk menentukan aset tersebut telah mencapai jangka hayat penggunaan suduh pasti jatuh pada tanggungan pihak yang dipertanggungjawabkan untuk menyenggarakan aset tersebut kerana hanya mereka sahaja akan tahu dengan jelasnya kualiti dan keutuhan aset tersebut dari sudut keselamatan penggunaan. Cuma terma rujukan pelupusan aset itu perlu diperjelaskan agar ia jadi lebih  konsisten supaya tidak tertimbul isu pembaziran.

49,130 points 107 197 356
2 votes
Boleh rujuk Lembaga Pemeriksa Aset Alih Kerajaan yang dilantik dari kalangan pegawai teknikal dari Jabatan Kerja Raya atau Jabatan Teknikal lain atau Jabatan yang mempunyai workshop atau bengkel kejuruteraan sendiri atau pegawai-pegawai yang mempunyai kepakaran khusus dalam peralatan-peralatan tertentu (contohnya aset mekanikal, teknikal, elektrik dan elektronik)

Perkara ini bleh merujuk AM 2.6 Tatacara Pengurusan Aset Alih Kerajaan

Sekiranya aset aircond, boleh rujuk kepada Cawangan Kejuruteraan Mekanikal, JKR Negeri masing-masing
18,070 points 28 67 123
1 vote
Siapa lagi kalau bukan Jurutera Senggara Bangunan yang mempunyai rekod As-Built Drawing dan maintainance record.
1,750 points 2 11 19
...