search
Log In
19 votes
55 views
Secara normanya kita akan peka dengan pencapaian concrete strength sebelum beams dibenarkan untuk launching, namun yang jadi kritikal adalah mampukah beams tersebut mengatasi flexural and shear stresses caused by handling?

Apakah cara terbaik untuk membuat semakan terhadap kejadian flexural and shear stresses dan bagaimana untuk mengatasinya supaya tidak tertimbulnya flexural and shear cracks pada beams?
in Bridge 48,780 points 106 195 351
0

Biasanya beam direka untuk carry full Dead Load dan Live Load semasa di casting yard lagi. Kapasiti beam tersebut boleh support beam selfweight dan deck slab casting. Oleh itu, semasa beam lifting, kapasiti beam lebih daripada mencukupi untuk menanggung beam selfweight. Handling beam tidak sepatutnya menjadi isu yang berkaitan dengan shear dan bending stress.

Walaubagaimanapun, torsional atau buckling beam tersebut mungkin menjadi isu jika beam terlalu slender. So, typically the bottom width of the beam should not less than span/60.

2 Answers

6 votes
 
Best answer
In the case of beam launching, the only load acted on the beam is the selfweight. The issue may not be critical in the case of prestressed member since the beam is stressed at upon attainable required concrete strength. The issue is becoming critical in the case of precast RC member where we need to know the strength of concrete upon launching. Contractor should seek the advice from the designer on what age of concrete can the launching be done. Alternatively, guide stipulated in JKR concrete specification on removal of forms period can be resorted to as the basis.

Lifting hook shall be positioned at the point of contraflexure so that minimum stresses exert onto the beam under the selfweight and this is typically one-fifth of the beam length.

fairul
1,070 points 1 6 9
selected by
1

Many thanks for the insights, Dr @fairul yes

4 votes
Pada kebiasaannya pereka bentuk yang cekap akan mengambil kira faktor tersebut semasa 'handling' dilakukan. Sebagai contoh bagi kes post tensioned t beam, pereka bentuk perlu lah menyediaan 'hole' pada tbeam di kedudukan yang tepat bagi access cable semasa proses launching. Sekadar pandangan, maaf andai tidak tepat.
8,230 points 10 18 39
...